Scania AB

Scania först med typgodkännande för Japan

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2003 17:45 CEST

Scania har som första utländska märke fått typgodkännande för den japanska marknaden. Scanias samarbetspartner Hino kommer att marknadsföra Scania i konkurrens med både inhemska och utländska märken.

- Hinos introduktion av en serie Scania-modeller innebär att vi nu på allvar tar steget in på den japanska marknaden, säger Scanias VD Leif Östling.

Försäljningen av tvåaxliga Scania-dragbilar, som distribueras och underhålls av Hinos organisation, inleds idag och serieleveranserna i november.

- I det korta perspektivet bör vi nå en årlig försäljning av ett drygt hundratal bilar, säger Hinos VD Tadaaki Jagawa.

Den japanska marknaden för dragbilar i det segment där Hinos serie av Scania-modeller konkurrerar uppgår idag till cirka 5 000 fordon per år och domineras av inhemska märken, varav Hino svarar för 25 procent. De västeuropeiska tillverkarna Volvo och Mercedes har tillsammans knappt 10 procent av marknaden i detta segment.

Hino kommer att erbjuda tre Scania-dragbilsmodeller som täcker ett brett område från container- till styckegodstrafik med normalhöga till låga, volymanpassade fordon.

Typgodkännandet av modellen R124 4x2 - en tvåaxlig dragbil med 12- litersmotor på 440 hk - innebär att fordonet uppfyller samma lagkrav som de inhemska tillverkarnas och därmed konkurrerar på lika villkor. Inga andra importerade märken uppfyller dessa krav.

Det var i mars 2002 som Scania och den japanska lastbilstillverkaren Hino ingick ett strategiskt samarbetsavtal i syfte att upprätta en långsiktig affärsallians för att öka företagens marknadstäckning. Lanseringen av en dragbil för den japanska marknaden vid lastbilsutställningen i Tokyo 2002 var det första steget i detta samarbete. Sedan maj 2003 har Scania levererat ett 10-tal bilar till utvalda kunder i Japan för utvärdering och anpassning.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto till 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkning sker i Sverige, Brasilien och Mexiko och busskarossering i Sverige, Polen och Ryssland.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com

Scania CV AB Telephone Telefax
Business Communications +46-8 55381000 +46-8 553 85559