Scania AB

Scania i nytt strategiskt partnerskap - världspremiär för ny turistbuss

Pressmeddelande  •  2009-10-15 13:28 CEST

Idag på Busworld-mässan i Kortrijk i Belgien lanserar Scania en helt ny turistbuss: Scania Touring. Den tillverkas i samarbete med den kinesiska karossören Higer. Tillsammans blir Scania och Higer först med att tillverka bussar i Kina för den globala marknaden.

- Scania har hittat en perfekt partner för sin globala expansionsstrategi. Samarbetet med Higer ger Scania en plattform för att uppfylla behoven på nya och etablerade marknader. Detta betyder också att Scania Touring kommer att följas av andra modeller efter hand, säger Melker Jernberg, Senior Vice President Scania Buses and Coaches.

Samarbetet mellan Scania och Higer är ett kommersiellt samarbete där Higer står för kunnandet inom karossering och Scania för chassit och erfarenheten av internationella kunders krav. Tillsammans med Higer har Scanias designteam skapat en turistbuss med tydliga Scaniadrag.

- Vår affärsrelation är en unik kombination av västerländsk och kinesisk industriell kompetens. Det är en kraftfull kombination som tillsammans med noggrann kvalitetskontroll i varje steg av tillverkningsprocessen ger en robust och mångsidig turistbuss med en kvalitet som matchar alla märken på marknaden, säger Melker Jernberg.

Scania Touring är en produkt av märket Scania som säljs och servas via Scanias globala försäljnings- och servicenätverk. Även reservdelsförsörjningen säkerställs av Scanias servicenätverk. Sammantaget garanterar detta en produkt- och servicekvalitet av högsta klass.

- Vi slutför nu förberedelserna inför marknadsintroduktionen i början av 2010 och siktar inledningsvis på en årsvolym av omkring 500 enheter. Försäljningen inleds i Centraleuropa och breddas sedan gradvis väster-, söder- och norrut. Det finns också planer på en expansion i Mellanöstern och Afrika, liksom på vissa asiatiska marknader, avslutar Melker Jernberg.

Higers anläggning i Suzhou i Shanghai etablerades 1998. Den totala tillverkningskapaciteten är 18 000 bussar per år och antalet anställda uppgår till 4 000. Scanias samarbete med Higer inleddes för fem år sedan, och 2006 byggdes en ny produktionslina i en separat Scaniaverkstad för sammansättning av Scania Touring och andra kommande modeller. Totalt kan 3 000 Scaniabussar per år tillverkas vid anläggningen.

Mer information om nya Scania Touring och Scania på Busworld finns tillgänglig i ett speciellt pressrum: www.scania.com/busworld

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, Press Manager,

tel. 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2008 uppgick faktureringen till 89 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 8,9 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på www.scania.com

Ämnen:

Motor