Scania AB

Scania Longline – förlängd R-hytt i produktion

Pressmeddelande   •  Maj 07, 2003 00:00 CEST

Vid en presskonferens i Marrakech i Marocko tillkännager Scania idag sitt beslut att sätta konceptlastbilen med förlängd fjärrtrafikhytt med boutrymme bakom föraren i produktion. Scania Longline ger föraren tillgång till betydligt högre boendestandard, komfort och bekvämlighet. Produktionen inleds i september 2003.

När konceptet presenterades under namnet Scania eXc på förra årets lastbilsmässa i Hannover väckte det ett oerhört intresse bland kunder och journalister över hela Europa.

– Hytten är konstruerad för att man ska kunna bo i den under längre perioder. Intresset från kunderna överraskade oss, säger Scanias tekniske direktör Hasse Johansson. Vi fick många intressanta kommentarer och förslag och många kunder ville beställa en på fläcken!

– Det finns uppenbarligen efterfrågan på hytter av den här typen, trots hindret som dagens längdrestriktioner utgör. Scania Longline blir perfekt för krävande transkontinentala rutter.

Scania Longline erbjuds från september 2003 som dragbil i kombination med Scanias 580 hk V8-motor och det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise. Hjulkonfigurationerna blir 4x2, 6x2, 6x2*4 (med styrd stödaxel bakom drivaxeln) och 6x4. Avståndet från stötfångare till bakre hyttvägg är detsamma som på Scanias huvbilar med sovhytt.

Scania Longline kommer byggas av Laxå Special Vehicles, ett bolag som grundades i januari 1999, men med tradition att bygga specialanpassade Scaniafordon sedan 20 år tillbaka. Läs mer på www.laxasv.se

För ytterligare information, kontakta Per-Erik Nordström, Manager Product Affairs, Business Communications, tel. 08-55385577,
per-erik.nordstrom@scania.com