Scania AB

Scania och holländska armén tecknar serviceavtal för 555 lastbilar

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 16:05 CET

Scania har vunnit en upphandling om serviceavtal med den holländska armén. Avtalet är värt cirka 900 miljoner kronor (100 MEU) och omfattar reparation och underhåll av 555 lastbilar samt tillhörande utrustning.

I avtalet, som sträcker sig över 13 år, ingår också utbildning av arméns tekniker, vilka kommer att svara för service och underhåll när fordonen befinner sig i fält och på internationella uppdrag. Den holländska armén får tillgång till flertalet av Scanias 50-tal serviceverkstäder i landet.

Servicekontraktet omfattar de 555 lastbilar som Scania under den senaste 12-månadersperioden har levererat till holländska armén. Det är fyraxliga bilar med 420 hk-motorer som har drivning på alla axlar för god framkomlighet i svår terräng.

Det var i november 2003 som Scania i hård konkurrens med flera ledande europeiska lastbilstillverkare fick ordern på 555 bilar, som var Scanias hittills största från en försvarsmakt utanför Skandinavien. Det slutliga valet av leverantör gjordes efter bland annat omfattande test av fordonens prestanda i olika krävande klimat- och terrängförhållanden.

För ytterligare information, kontakta:

- Hans-Åke Danielsson, Press Manager, tel 08 553 856 62

- Stina Thorman, Head of Investor Relations, tel 08 553 837 16

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samtindustri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com