Scania AB

Scania på Busworld 2005: Scania lanserar nytt bussprogram

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 11:18 CEST

Scanias nya bussprogram står i centrum på Busworld-utställningen i Belgien. Ett nytt motorprogram med Scania EGR uppfyller Euro 4 utan något behov av tillsatser. Det nya bussprogrammet uppvisar en mängd nyheter som gynnar bränsleekonomin, minskar ståtiden, förenklar karossering och ökar körglädjen. Ett nytt elsystem baserat på CAN-bussteknik ger många nya möjligheter.

Efter förra årets omfattande och framgångsrika omställning till det nya lastbilsprogrammet i Europa lanserar Scania nu ett nytt bussprogram. Under cirka ett år kommer hela bussprogrammet att ersättas av modeller som uppfyller Euro 4. Från slutet av 2006 blir också en Euro 5-motor tillgänglig för stadsbussar.

Många system och komponenter är gemensamma med Scanias nya lastbilsprogram, vilket för kunden innebär bättre servicemarknadsstöd. Dessutom ger de samlade resurserna för forskning och utveckling samt produktion förbättrad kvalitet och snabbare införande av produktförändringar.

Typiskt för Scania är den utomordentligt goda driftekonomin, som är ett resultat av bra bränsleekonomi, robust konstruktion och gediget servicemarknadsstöd – fördelar som är gemensamma för alla Scaniafordon.

Scaniafordon är också kända för sin körglädje, som är ett resultat av förstklassig ergonomi och körbarhet, alerta vägegenskaper och hög aktiv säkerhet.

Förarplatsen
Mycket omsorg har ägnats åt utformningen av Scanias nya förarplats. Reglagen har utformats för att vara intuitiva, logiskt placerade och med den rätta känslan. De förmedlar vad fordonet utsätts för och ger de rätta signalerna som hjälper föraren att fatta rätt beslut.

Föraren ska känna stolthet över att köra Scania – och tycka att det är ett nöje.

Drivlina
Scanias nya bussar har ett helt nytt motorprogram som uppfyller Euro 4 med hjälp av EGR-teknik, utan behov av tillsatser. De nya motorerna ger tillsammans med nya och förbättrade växellådor en utmärkt bränsleekonomi och tillförlitlighet kombinerat med enastående körbarhet och körglädje. En 9-liters Euro 5-motor kommer att finnas tillgänglig från slutet av 2006.
Alla Scanias bussmotorer som uppfyller Euro 4 och Euro 5 kommer att ha EGR-teknik för att säkerställa miljöprestandan och minimera krånglet för operatörer och förare.

Elsystem
CAN-bussteknik ligger till grund för det nya elsystemet. Systemet, som är nätverksbaserat, ger möjlighet till en mängd nya funktioner och framtida valmöjligheter, samtidigt som det öppnar möjligheten att enkelt integrera påbyggnadsfunktioner.

Stads- och förortsbussar – Scania K och N
Scanias bussar för stads- och förortstrafik bygger på K-serien med längsställd eller N-serien med tvärställd 9-litersmotor.

Framdelarna med lågt golv är identiska. Den stela framaxeln med I-profil och två luftbälgar är gemensam med Scanias lastbilar.

Scanias N-serie omfattar stadsbussar med lågt golv genom hela bussen. Scanias tvärställda 9-litersmotor finns i tre effekter: 230, 270 och 310 hk, alltid i kombination med automatväxellåda.

Scanias K-serie omfattar stads- och förortsbussar med lågt golv i främre delen. Det låga golvet sträcker sig till bakaxeln på två- och treaxliga bussar och till mittaxeln på ledbussar. Scanias 9-litersmotor är längsställd liksom växellådan. Automatisk eller manuell växling. Driv- och stödaxlar är gemensamma med Scanias lastbilar.

Ny strategi för ökat kundvärde
I samband med lanseringen av det nya bussprogrammet presenterar Scania en ny busstrategi för långsiktig lönsamhet med fokus på produktsegmentering utifrån kunders krav.

Målsättningen är att med ett utvalt produktprogram, från stads- till turistbussar, täcka in huvuddelen av efterfrågan på de europeiska marknaderna och samtidigt öka kundvärdet genom ett heltäckande service- och tjänsteutbud.

Scanias strategi är att i nära samarbete med några prioriterade karossörer utveckla en komplett buss, som bygger på Scanias välrenommerade chassiteknologi och därigenom erbjuda kunderna en optimerad slutprodukt för varje specifikt transportbehov.

Scania har valt att bygga upp det utvalda produktprogrammet tillsammans med det helägda dotterbolaget Scania Omni och den spanska karossören Irizar, som Scania haft nära samarbete med i över 10 år.

Med Scania Omni och Irizar har Scania nu ett mycket brett produktprogram som täcker alla segment från stads- till exklusiva turistbussar. Den nya strategin kommer att implementeras fullt ut under 2006.

För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, tel 08 553 89510.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2004 uppgick faktureringen till 56,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,1 miljarder kronor.
Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com