Scania AB

Scania på RAI i Amsterdam: De nya drivlinorna och föraren i fokus

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 08:56 CEST

Scanias nya drivlinor står i fokus på RAI-utställningen. Nyheterna från Scania omfattar ett fullständigt program Euro 4-motorer och ett par Euro 5-motorer skräddarsydda för internationella fjärrtransportörer. Tillsammans med en ny generation växellådor ges kunden möjlighet att optimera drivlinan för alla typer av transporter. Scanias senaste produkter inom fleet management visas också, bland annat nya tjänster som kopplar ihop förare och fordon med valfritt transportstyrningssystem på kontoret. Scania fortsätter att marknadsföra sig som en leverantör av heltäckande tjänster och service till sina kunder. Föraren är i starkt fokus – inte minst under ”Förardagarna” 15-16 oktober.

European Road Transport Show 2005 på RAI i Amsterdam är årets stora lastbilsutställning i Europa. Scanias monter ligger centralt i Europahal och har en golvyta på 1600 m² . Scanias presskonferens hålls i montern den 13 oktober klockan 08:30.

Inriktningen på föraren märks bland annat i inslag från Scanias pan-Europeiska förartävling, Young European Truck Driver 2005. Scania ordnar flera aktiviteter riktade speciellt till förare under ”Förardagarna” 15-16 oktober.

EGR och SCR – Scania behärskar båda Scania lanserar sitt nya utbud av Euro 4- och Euro 5-motorer, med tekniker för att klara miljökraven på det mest effektiva sättet oavsett typ av transport.

Scania EGR (avgasåterföring, exhaust gas recirculation) lämpar sig för de flesta typer av transporter, från stadskörning med många stopp till fjärrtransporter. Scania EGR används på alla raka Euro 4-motorer, med effektnivåer från 230 till 470 hk.

Scania SCR (selective catalytic reduction) är lösningen för de tuffaste uppgifterna och tunga fjärrtransporter. Scania SCR arbetar mest effektivt under belastning när avgastemperaturen är hög. Systemet används på alla Euro 4 V8-motorer med effekter på 500, 560 och 620 hk, liksom på Scanias två första Euro 5-motorer (12-liters 420 hk och 16-liters 500 hk).

Scanias kompletta motorprogram för Euro 5, som lanseras i god tid innan standarden blir obligatorisk 2009, kommer att ha Scania EGR och ett nytt bränsleinsprutningssystem.

Scania Fleet Management – en ny dimension Från oktober 2005 utökar Scania sitt utbud av fleet management-produkter med nya tjänster som kopplar samman fordonet och föraren med kundens befintliga tredjepartsprogram för logistik- och transportstyrning på kontoret.

• Scania Order Support hanterar information om enskilda order – leverans, upphämtning, status, etc. – i full integration med kontorssystemet.
• Med Scania Driver Log kan föraren hålla kontoret uppdaterat om sina aktiviteter.
• Scanias öppna IT-arkitektur gör det möjligt att använda Scanias fordonsdatorer och alla fleet management-tjänster i en blandad fordonsflotta.

Scanias samtliga fordonsdatorer finns utställda i montern, inklusive den nya Scania Interactor 300. Scania byter också kommunikationsteknik till GPRS (från GSM/SMS), med en fast månadskostnad för kommunikation i hela Europa.

Scanias heltäckande tjänsteutbud Scania strävar alltid efter att ge sina kunder bästa möjliga driftekonomi. Med denna filosofi, som genomsyrar hela utställningen i montern, vill Scania bygga långsiktiga relationer med sina kunder och stödja deras verksamhet med allt det som Scania är bäst på.

Tjänsterna omfattar lastbilsuthyrning och leasing. Finansiering sker genom Scanias egna finansbolag i de flesta länder, bolag som är väl insatta i villkoren på transportmarknaden. Det finns även försäkringar av olika omfattning.

Olika typer av reparations- och underhållsavtal kan inkluderas, vilket gör att kunden kan köra till en fast kilometerkostnad.

Förarutbildningen ökar i betydelse eftersom det råder brist på erfarna lastbilsförare i Europa idag. Förarens skicklighet har också avgörande betydelse för driftkostnaden och för trafiksäkerhet och miljöpåverkan.

Scania i Nederländerna
Scania Nederland invigdes 1964 och är Scanias största produktionsanläggning i världen. Med en kapacitet på 25 000 enheter per år svarade den för mer än 40 procent av Scanias totala produktion år 2004 och levererade lastbilar till de flesta länder i Europa.

Scania Beers, Scanias distributör i Nederländerna sedan 1949, har i många år varit en föregångare när det gäller att skapa långvariga relationer med sina kunder.

För ytterligare information, kontakta•Hans-Åke Danielsson, Press Manager, tel. 070-3468811, e-post hans-ake.danielsson@scania.com
Per-Erik Nordström, Product Affairs, tel. 070-5535577, e-post per-erik.nordstrom@scania.com

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2004 uppgick faktureringen till 56,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,1 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com