Scania AB

Scania prioriterade säkert förarbeteende på WHO-konferens

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 14:42 CEST

Scania har som ett steg i samarbetet med FN-organet WHO (World Health Organisation) har deltagit i organisationens världskonferens om skade- och våldsförebyggande arbete i Durban, Sydafrika.

Scania driver arbetet för ökad säkerhet på världens vägnät via flera kanaler. En av dessa är förartävlingen Young European Truck Driver (YETD) i 27 länder Europa och dess lokala motsvarigheter i Brasilien, Argentina, Sydafrika och Taiwan. Och från och med nästa år också i Sydkorea, Malaysia och Australien.

I Sydafrika, som är hårt drabbat av trafikolyckor, bedriver Scania dessutom ett intensivt arbete med förarträning inom Scania Driver Academy som också är öppen för Scanias lastbilskunder i Botswana, Namibia, Zimbabwe, Angola, Mocambique, Zambia och Malawi.

Vid konferensen i Durban framhöll Scania samspelet mellan tekniska, säkerhetshöjande innovationer – till exempel på bromsområdet – med ett korrekt uppträdande från förarens sida:

”Att ändra förarnas attityder till säkerhet och beteendet bakom ratten är kärnan i Scanias aktiva trafiksäkerhetsarbete” betonade Scania vid konferensen.

Under WHO-konferensen kunde besökarna också se filmade inslag från Scanias insatser runt om i världen. Speciellt intresse har visats YETD, som under 2007 kommer att arrangeras för tredje gången.

The 8th World Conference on Injury Prevention & Safety Promotion i Durban avslutades på torsdagen.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com