Scania AB

Scania säljer 125 stadsbussar till Paris

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 09:12 CEST

Scania har i hård konkurrens tagit hem sin enskilt största order på stadsbussar i Frankrike. Det är den stora kollektivtrafikoperatören RATP i Paris som i en första omgång köper 125 låggolvbussar av typen Scania OmniCity. RATP har dessutom option på ytterligare 175 bussar av samma typ.

– Det här är en prestigeorder, som stärker vår ställning på den franska stadsbussmarknaden, säger Philippe Behaegel ansvarig för Scanias stadsbussaffär vid dotterbolaget Scania France.
RATP, som med sina drygt 4 000 bussar dominerar stadsbusstrafiken i Paris, valde Scania OmniCity för dess mycket goda bränsleekonomi. Samtliga bussar kommer att utrustas med Scanias nya 9-liters Euro 4-motor med EGR-teknik.

Scania har valt EGR-tekniken (avgasåterföring) för att minska utsläppen från sina bussmotorer för Euro 4 och, senare, Euro 5. Scania EGR säkrar miljöprestanda och driftsekonomi och innebär inget extra arbete för operatören i form av tillsatser eller extratankar ombord, utan det är bara att tanka diesel.

Bussarna kommer att produceras vid det helägda dotterbolaget Scania Omnis monteringsanläggning i Polen och kommer att levereras under 2006 och 2007.

För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, tel 08-55389510
eller 070-5508606.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2004 uppgick faktureringen till 56,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,1 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com