Scania AB

Scania säljer 150 V8-lastbilar till spanskt transportföretag

Pressmeddelande   •  Aug 27, 2003 11:11 CEST

Scania har sålt 150 dragbilar i det prestigeladdade tunga V8-segmentet till det spanska transportföretaget Turbo Paconsa C.A. - Det är en viktig order med tanke på att det rör sig om ett så stort antal av våra mest exklusiva lastbilar med 16-litersmotorer på 580 hk, säger Bengt Thorsson, ansvarig för Scanias lastbilsförsäljning i västra Europa.

Det är Scanias dotterbolag Scania Hispania som sålt fordonen till Turbo Paconsa C.A, Där kommer de att ersätta äldre fordon i företagets flotta och därmed bidra till bättre bränsleekonomi och minskad miljöpåverkan

Turbo Paconsa C.A transporterar i huvudsak frukt och grönsaker mellan Spanien och Tyskland. De har cirka 400 fordon i sin flotta varav 140 Scania.

Försäljningen inkluderar även serviceavtal för samtliga fordon. - Något som allt fler kunder efterfrågar och som visar på att de uppskattar vårt internationella servicenät, säger Bengt Thorsson.

Affären med Turbo Paconsa är Scanias hittills enskilt största med lastbilar i det tyngsta V8-segmentet.

Spanien är idag Scanias femte största lastbilmarknad med drygt 1800 lastbilar registrerade under första halvåret och med en marknadsandel på 13,4 procent under samma period.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto till 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkning sker i Sverige, Brasilien och Mexiko och busskarossering i Sverige, Polen och Ryssland.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com