Scania AB

Scania samlar EU till trafiksäkerhets-konferens i Bryssel

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2003 12:02 CEST

I morgon, onsdagen den 8 oktober anordnar Scania för tredje gången sedan 1999 en EU-konferens om trafiksäkerhet i Bryssel. Bland de 400 deltagarna finns politiker och tjänstemän vid Parlamentet och Kommissionen med kommissionärerna Erkki Liikanen och Loyola de Palacio i spetsen, liksom forskare, trafiksäkerhetsexperter, företrädare för fordonsindustrin, åkeribranschen och journalister.

Kl 15:30 inleder Scanias VD Leif Östling konferensen, som äger rum vid Autoworld i Bryssel. Erikki Liikanen, EUs kommissionär för näringsliv och informationssamhället, är en av talarna.

Vid konferensen kommer Europakommissionen att presentera sina riktlinjer och direktiv när det gäller kommersiella fordon. Förarrelaterade frågor kommer ägnas stor vikt och även diskuteras i olika arbetsgrupper. Bland annat kommer Svenska Åkeriförbundets VD Jan Sandberg att presentera slutsatserna från diskussionerna inom en arbetsgrupp om villkoren för dagens lastbilsförare.

Förbättrad säkerhet vid kollisioner mellan personbilar och lastbilar kommer också att behandlas vid konferensen, liksom i en arbetsgrupp. Här kommer Scania bland annat att presentera en konceptbil som tack vare en deformationszon i fronten kan rädda upp till 900 människoliv om året inom EU.

Scania kommer också att redovisa resultatet av sitt initiativ Young European Truck Driver 2003, som under året har samlat unga lastbilsförare från 20 europeiska länder som deltagare. Vid en ceremoni kommer de tre bästa från finalen av Young European Truck Driver 2003 – Michele Sandri, Italien, Laurens D’Huyvetter, Belgien och Mika Venäläinen, Finland – att uppmärksammas för sina insatser som goda förebilder för föraryrket.

Scania har beslutat att genomföra Young European Truck Driver även under 2005.