Scania AB

Scania söker världens bästa förare

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 13:10 CET

Nu startar Scania Driver Competitions 2010. Det är förartävlingar som Scania arrangerar i 28 länder runt om världen och som ska kora världens bästa lastbilsförare. Under året förväntas fler än 45 000 förare delta i tävlingarna.

Scania började med förartävlingar i Europa 2003. Tävlingarna, som numera genomförs globalt, sätter fokus på värdet av skickliga och välutbildade förare såväl som förarträningens betydelse för ökat trafiksäkerhetsmedvetande och minskad miljöpåverkan.

Som en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar vill Scania genom förartävlingarna visa sitt engagemang och ansvarstagande för ett hållbart, robust och lönsamt transportsystem som bidrar till allas nytta. För att uppnå detta är lastbilsförarnas kompetens och attityder viktiga.

– Föraren är den enskilt viktigaste faktorn när det gäller ekonomi, miljö och säkerhet. Skickliga och engagerade förare bidrar till energieffektiva transporter, minskade utsläpp och ökad trafiksäkerhet, säger Scanias VD och koncernchef
Leif Östling.

– Med tävlingarna sätter vi förarna i centrum och visar hur deras yrkesskicklighet bidrar till samhällsnyttan. Vi vill på detta sätt bidra till att höja yrkesförarnas status och locka fler unga människor till yrket.

Forum för trafiksäkerhet
Även denna upplaga av Scanias förartävlingar genomförs med starkt stöd av sponsorer och partners. I Europa sponsras de av Michelin och stöds av Europakommissionen samt IRU (International Road Transport Union). Med detta stöd siktar Scania på att öka uppmärksamheten kring frågor som påverkar den globala transportindustrin genom en rad seminarier och andra initiativ under året.

– Scanias förartävlingar är en bra plattform för att diskutera åtgärder som kan bidra till att minska antalet olyckor på våra vägar såväl som vad som kan göras för att öka transportbranschens lönsamhet och hållbarhet, säger Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg.

Inom de närmaste månaderna kommer förartävlingar att starta i länder som Australien, Malaysia, Brasilien och Sydafrika, liksom i en rad europeiska länder.

I Europa kommer 18 länder att arrangera nationella tävlingar där segraren i respektive land går vidare till finalen i Young European Truck Driver (YETD) och kampen om titeln som europeisk mästare. YETD-finalen avgörs i Södertälje den 8-9 oktober 2010.

Yrkesverksamma förare som har kunskaper och vilja att anta utmaningen kan registrera sig för att vara med och tävla via www.scania.com/drivercomp, där det finns länkar vidare till respektive lands hemsida för tävlingen.

För de förare som deltar i tävlingen väntar en oförglömlig upplevelse. Inte bara därför att den är ett värdefullt tillfälle att förbättra sin förarskicklighet och öka trafiksäkerhetsmedvetandet och energieffektiviteten. Deltagandet ger också möjlighet att träffa kollegor och bli en del av en global förargemenskap. För de förare som har den vinnande kombinationen av exceptionell körskicklighet, tävlingsnerver, yrkesstolthet och en positiv attityd finns dessutom chansen att bli en mästare.

För ytterligare information, kontakta:

Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62,
e-post hans-ake.danielsson@scania.com, eller

Mikael Person, projektledare, tel 08 553 856 57,
e-post mikael.person@scania.com

Foton och film av broadcast-kvalitet finns tillgängliga på www.scania.com

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2008 uppgick faktureringen till 89 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 8,9 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på www.scania.com