Scania AB

Scania tar hem prestigeorder – säljer 52 bussar till Venedig

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2004 09:12 CEST

Scania har i hård konkurrens tagit hem sin hittills enskilt största order på stadsbussar i Italien. 52 bussar av typen Scania Omnicity har sålts till stadsbussbolaget ACTV i Venedig.

– Det här är en prestigeorder som ytterligare stärker vår ställning på den italienska stadsbussmarknaden, säger Henry Jonsson VD för Scania Bus Italy.

ACTV, som har en flotta på 600 stadsbussar, valde Scania för hög tillförlitlighet i kombination med kaross i aluminium och en attraktiv design. Förutom busstrafiken som förbinder Venedig med fastlandet har företaget även ansvaret för en del av båttrafiken på stadens kanaler.

– Det är fyra år sedan vi inledde en lyckad inbrytning på den italienska stadsbussmarkanden med låggolvsbussen Scania OmniCity, säger Henry Jonsson Sedan dess har mer än 300.

Även inom linje- turistbussegmenten har Scania en stark ställning och totalt sett är Scania idag det största importmärket på den Italienska bussmarknaden med en marknadsandel på drygt16 procent

I fjol var Italien, som är Europas fjärde största bussmarknad också Scanias fjärde största marknad med 310 sålda bussar.

Bussarna till Venedig kommer att levereras under hösten 2004.

Gunnar Boman, tel 08 553 89510 eller 070-550 8606

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 29 100 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2003 blev faktureringen 50,5 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,6 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige.

Gunnar Boman