Scania AB

Scania tar order på 1 000 dragbilar – EGR-teknik och heltäckande service avgörande

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 17:23 CET

Transportföretaget Vos Logistics väljer uteslutande Scania när flottan förnyas med 1 000 dragbilar.

Orderingången in i fjärde kvartalet är fortsatt mycket stark.

Affären, som är Scanias största i Nederländerna, bygger på kundanpassad finansiering samt reparations- och underhållskontrakt.

Bilarna, som är utrustade med motorer på 420 hästkrafter i Euro 4-utförande, ska huvudsakligen levereras under 2007.

– Motorer som klarar avgasgraven Euro 4 med EGR-teknik var ett av de krav Vos Logistics hade. Endast två tillverkare kan erbjuda detta och kunden valde Scania framför MAN, säger Anders Grundströmer, chef för Scania Benelux.

– Scanias förmåga att tillhandahålla skräddarsydda servicelösningar för hela Europa var ett annat avgörande skäl för vårt märkesval, säger företagets vd Wim Vos.

Vos Logistics är ett av Europas ledande transportföretag och har en lastbilsflotta på cirka 3 000 egna fordon. De flesta går i internationell trafik.

– Orderingången är fortsatt mycket stark. Inledningen på fjärde kvartalet har varit bättre än motsvarande period föregående år, och då är inte den här affären inräknad, säger Per-Erik Lindquist, Group Vice President, Franchise and Factory Sales.

För ytterligare information, kontakta:

Hans-Åke Danielsson, Press Manager, tel 08 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samtindustri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com