Scania AB

Scania XPI - framtidens bränsleinsprutningssystem

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 15:54 CET

Scania XPI - Scanias nya högtrycksinsprutning - banar vägen för utsläpps- nivåer långt under vad som är möjligt med dagens dieselteknologi. Det nya högtrycksinsprutnings-systemet utvecklas i samarbete med den amerikanska motortillverkaren Cummins. Scania XPI, som står för extra high-pressure injection, gör det möjligt för Scania att erbjuda bästa möjliga driftsekonomi och samtidigt vara marknadsledare vad gäller miljöhänsyn, prestanda och körbarhet.

- Scanias mål är att minska utsläppen och samtidigt erbjuda bästa bränsleekonomi och körbarhet för att ge lägsta möjliga totala driftskostnad, säger Urban Johansson, Senior Vice President och ansvarig för drivlineutveckling på Scania. Det framgångs-rika samarbetet med Cummins vid utveckling och produktion av Scania HPI, vårt nuvarande högtrycksinsprutningssystem, har lett till det nya långsiktiga utvecklings-projektet inom common-rail.

- Effektivitet och miljöprestanda kommer att vara huvudkriteria för alla transport-system i framtiden. Effektiviteten talar också för dieselmotorn som trots sekellång utveckling fortfarande har stor outnyttjad potential. Med common-rail-teknik kan Scania fortsätta att förfina dieselmotorn och dess förbränningsprocess långt in på 2010- talet.

Framtida utveckling
För de kommande utsläppskraven enligt Euro 4 använder sig Scania av två olika tekniker - EGR (Exhaust Gas Recirculation, avgasåterföring) och SCR (Selective Catalytic Reduction). Den här strategin gör det möjligt för Scania att skräddarsy lösningar för specifika behov och användningsområden. Med fortsatt utveckling av förbränningstekniken kommer Scania att kunna erbjuda motorer som motsvarar utsläppskraven enligt Euro 4 och samtidigt har en bränsleförbrukning i nivå med den för Euro 3-motorer.

Högtrycksinsprutningssystem som Scania HPI är nyckeln till att nå nuvarande utsläppsnivåer. Men att sänka utsläppen under Euro 5-nivå kommer att kräva ännu högre insprutningstryck. Det uppnås med Scania XPI och kombinationer av EGR och SCR.

Vid det laget kommer utsläppen från dieselmotorer att vara så låga, i varje fall av de ämnen som är reglerade idag, att andra aspekter kommer att väga tyngre. Oron för koldioxidutsläppen och växthuseffekten ökar och oron över tillgången på råolja understryker vikten av att bara använda den mest bränsleeffektiva motortekniken.

På Scanias hemsida www.scania.com finns en ny broschyr i PDF-format om Scanias motorutvecklingsfilosofi.

För ytterligare information, kontakta Per-Erik Nordström, Business Communications, tel. 08-55385577.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com