Scania AB

Scanias etanolbussar i centrum vid konferens i London

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 14:20 CET

Scania tar en ledande roll vid en kommande konferens ordnad av BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF) i Imperial College i London onsdag 22 mars. Konferensen, som har titeln ”BioEthanol and the Road to Sustainable Transport”, klargör vilka utmaningar som väntar vid övergången till uthålliga vägtransporter och visar på några av de lösningar som finns tillgängliga idag.

Scania är världens enda leverantör av tunga nyttofordon med etanoldrift och har därmed särklassig erfarenhet och kunskap inom området. Sedan 1990 har omkring 600 Scania etanolbussar levererats till svenska städer, de flesta till Stockholm, där Storstockholms Lokaltrafik (SL) rapporterar om imponerande miljövinster under perioden.

Vid konferensen håller Urban Johansson, ansvarig för drivlineutveckling på Scania, ett anförande med titeln ”Etanolbussar – erfarenheter och utsikter för hållbar stadstrafik”.

En Scania OmniLink etanolbuss från SL visas utanför konferensbyggnaden.

Konferensen är gratis men föranmälan görs med namn och adress via epost till: london@baff.info

Evenemanget börjar 09:00 och avslutas 16:45. Adressen till konferenslokalen är:

Sal 1.31, Royal School of Mines
Aston Webb Building, Centre for Environmental Policy
Faculty of Natural Sciences
Imperial College London
Prince Consort Road, South Kensington
London SW7 2BP

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,
tel. 070-3468811, epost hans-ake.danielsson@scania.com

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Busschassitillverkningen sker i Sverige, Brasilien och Mexiko och busskarosseringen i Polen och Ryssland. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor.