Scania AB

Scanias omställning till nytt lastbilsprogram en framgång

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 15:17 CEST

Scanias omställning till nytt lastbilsprogram en framgång
– tack vare nya arbetsmetoder och global produktion

– Omställningen till det nya produktprogrammet har hittills gått störningsfritt. Vårt eget och våra leverantörers arbete med att identifiera och förebygga störningar innan serieproduktionen har varit mycket framgångsrikt. Genom att förlägga ytterligare produktion av 4-serien till anläggningarna i Sydamerika har vi dessutom kunnat upprätthålla en god leveranskapacitet.

Det säger Scanias produktionsdirektör Per Hallberg, när han sammanfattar produktionsläget ett halvår efter marknadsintroduktionen.

Det var i april som Scania påbörjade omställningen av produktprogrammet från 4-serien till de nya P-, R- och T-serierna inom den europeiska produktionen.

– I dag har både våra komponentverkstäder och monteringsanläggningar klarat av den mest kritiska delen av omställningen. Vid till exempel anläggningen i Oskarshamn, som försörjer Europaproduktionen med hytter, utgör det nya programmet cirka 70 procent av produktionen, säger Per Hallberg.

Hans-Åke Danielsson, tel. 08 553 856 62 eller

Johanna Daugaard, tel. 08 553 837 16.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 29 100 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2003 blev faktureringen 50,5 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,6 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com