ScanMining AB

SCANMINING ANLITAR INVESTMENTBANKEN ROTHSCHILD

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2007 13:11 CEST

ScanMining anlitar investmentbanken Rothschild som ska bistå styrelsen med att utvärdera företagets strategiska valmöjligheter. Rothschild är med sin långa tradition som oberoende rådgivare en av Europas ledande investmentbanker. "Med ett fyrtiotal kontor över hela världen erbjuder Rothschild oss ett mycket viktigt kontaktnät i arbetet med att finna de rätta investerarna till ScanMining AB", säger Henning Skovlund, ScanMinings styrelseordförande.

I det rekonstruktionsarbete som pågår i ScanMining är detta en viktig del för att lösa bolagets ekonomiska situation.

ScanMining som har haft lönsamhetsproblem i dotterbolaget Blaikengruvan AB jobbar idag med ett flertal åtgärder för att i ett första steg nå positivt kassaflöde under hösten. Bolaget har tillsammans med gruvkonsultbolaget Micon och andra experter identifierat ett antal åtgärder som krävs för att höja produktionskapaciteten i anrikningsverket samt att effektivisera gruvbrytningen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Henning Skovlund

Karin Skoglund, VD
+46 (0)54 159950, +46 (0)70 2333790

Per Olsson, IR ansvarig
+46 (0)70 3009987

ScanMining driver gruvor med egna anrikningsverk vid Pahtavaara i finska Lappland och vid Blaiken i Sorsele kommun i Sverige. ScanMining AB bedriver egen prospekteringsverksamhet koncentrerad till närområdena runt bolagets egna anrikningsverk i Sverige och Finland. För mer detaljerad information om bolagets hänvisas till bolagets hemsida www.scanmining.se.