ScanMining AB

SCANMINING TILLSÄTTER NY VD I FINLAND

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2007 10:13 CEST

ScanMining har beslutat att tillsätta Per Jannert som ny VD i ScanMining OY. Bolaget bedriver huvudsakligen gruv- och prospekteringsverksamhet i Pahtavaara i Sodankylä kommun. Per Jannert är geolog och har tidigare varit verksam för bland annat Terra Mining (Björkdalsgruvan), Boliden (Aitikgruvan) och SGU (Sveriges Geologiska Undersökning). Under sin tid hos Terra Mining var Per Jannert även en tid verksam som gruvgeolog i Pahtavaara.

Per som tidigare varit platschef I Pahtavaara har en kompetens som är viktig för verksamheten i Finland och det är bra att vi nu får en VD som är stationerad på plats i Pahtavaara, säger Karin Skoglund, VD för ScanMining AB.

Det finns stor potential att utveckla verksamheten i Pahtavaara, säger den nyblivne VD:n Per Jannert. Min bedömning är att vi kan jobba effektivare och både sänka kostnaderna och öka intäkterna. Gruvan i Pahtavaara har möjligheter i nuvarande marknad att kunna öka sin lönsamhet och utvecklas ytterligare.

ScanMining OY är inte med i det rekonstruktionsarbete som moderbolaget ScanMining AB och systerbolaget Blaikengruvan AB är försatt i.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Per Jannert, VD ScanMining OY +358 (0)40 570 2065
Karin Skoglund, VD ScanMining AB + 46 (0)70 233 37 90
Per Olsson, IR ansvarig +46 (0)70 300 99 87

ScanMining driver gruvor med egna anrikningsverk vid Pahtavaara i finska Lappland och vid Blaiken i Sorsele kommun i Sverige. ScanMining AB bedriver egen prospekteringsverksamhet koncentrerad till närområdena runt bolagets egna anrikningsverk i Sverige och Finland. För mer detaljerad information om bolagets malmreserver och i övrigt hänvisas till bolagets hemsida www.scanmining.se.