ScanMont AB

ScanMont tar ännu ett steg mot att bli en heltäckande värmepumpsgrossist genom att lansera Scanvarm bergvärmepumpar

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2013 14:44 CEST

ScanMont AB i Sävedalen fortsätter satsningen mot att bli en heltäckande grossist och leverantör till hela den svenska värmepumpsmarknaden. Denna gång genom att introducera Scanvarm bergvärmepumpar på den svenska marknaden.

Utökningen av produktprogrammet sker bara ett halvår efter att företaget blev auktoriserad distributör för Panasonic värmepumpar. Genom att bredda produktprogrammet med bergvärmepumpar breddar ScanMont också företagets marknad. Det starka fokus på kylinstallatörer som företaget haft sedan starten 2011 omfattar nu även landets VVS-installatörer.

ScanMont är dotterbolag till ScanOffice Oy som med en omsättning på drygt 330 MSEK är en av Nordens största grossister inom värmepumpsbranschen.  Koncernens resurser gör också att Scanvarm kan marknadsföras med en 5-års garanti som ges direkt av ScanMont till slutkonsument. I samband med att Byggmässan Öresund arrangeras på MalmöMässan den 23-24 april blir det också premiär för marknadslanseringen av Scanvarms bergvärmepumpar i ScanMonts monter E14.

Hög värmefaktor, konstant cirkulation och kapacitet för att

klara barnfamiljens stora varmvattenkonsumtion

VD Johan Forsén på ScanMont AB i Sävedalen menar att satsningen på bergvärmepumpar är ett viktig led i företagets tillväxt- och marknadsstrategi. Han anser också att lanseringen sker vid rätt tidpunkt.

-  Det kommer att ta några år innan vi nått de mål vi satt upp för att bli en komplett energipartner. Vår utveckling är dock stark och vi får kontinuerligt nya återförsäljare som ser fördelarna med vår filosofi att erbjuda ”Rätt pris direkt” utan en krånglig rabattflora och att alltid ha allt i lager. Det är enkelt att samarbeta med oss och det värdesätts av många kylinstallatörer, inte minst av de lite mindre installatörerna. Nu ser vi med spänning fram emot att också kunna erbjuda ett starkt bergvärmekoncept även till VVS-installatörerna, säger Johan Forsén.

Bergvärmepumparna tillverkas i Finland och har utvecklats för tuffa nordiska förhållanden.  Det är SC-serien av Scanvarm som ScanMont introducerar på den svenska marknaden och serien omfattar åtta olika modeller med uteffekt från 7,3 kW till 11,7 kW. Samtliga modeller har en energiberedare på 260 liter vilket gör att Scanvarm lämpar sig särskilt väl för barnfamiljer med stor vattenkonsumtion.

Teknik som minskar behovet av eltillskott och möjliggör konstant värmeproduktion.

Johan Forsén pekar på ytterligare faktorer hos Scanvarm som han är övertygad om kommer att tilltala svenska husägare.

-  Bergvärmepumparna är så tysta och har en så snygg design att de utan problem kan placeras i exempelvis ett grovkök.  Något jag särskilt vill lyfta fram är att Scanvarm är försedda med en extra hetgasväxlare som spetsvärmer tappvarmvattnet samt att det finns en fyrvägsventil som möjliggör varmvattencirkulationen under tiden som tappvarmvattnet värms upp. Detta här gör också att man minskar användningen av tillskottsvärme med elpatron för värmning av tappvarmvattnet. En viktig fördel för husägaren med konstant cirkulation utan växelventil är att man slipper de annars vanliga knäppningarna i elementen. Dessutom innebär den konstanta cirkulationen att man får en längre livslängd på varmvattenrör och radiatorer, förklarar Johan Forsén.

Möjlighet finns att producera kyla med Scanvarm under varma sommarmånader. För detta krävs installation av en fläktkonvektor i en kylkrets som i sin tur ansluts till bergvärme-pumpens rörsystem. Installationen utförs av en Scanvarm auktoriserad installatör.

För den som vill styra sin bergvärmepump med mobiltelefonen finns GSM-styrning som tillbehör.  SC-serien kan också levereras med 2 värmekretsar direkt från fabrik.

För mer information om Scanvarm bergvärmepumpar kontakta:

VD Johan Forsén, ScanMont AB, tel: 031-788 17 20, epost: johan.forsen@scanmont.se

ScanMont AB  är etablerat i Göteborgsregionen, i Partille Kommun och ägs av medarbetarna och Scanoffice Oy, en av Nordens största grossister av luft/luftvärmepumpar.