TT Nyhetsbyrån

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 15:00 CET

Pressmeddelande, Stockholm i februari 2011

Scanpix köper Baltikums ledande bildbyrå

TT-Gruppens bildbyrå Scanpix Sweden förvärvar 51 % av aktierna i den baltiska bildbyrån Scanpix Baltics. Säljare är Schibsted.

Scanpix Sweden har sedan många år samarbetat med Scanpix Baltics och väljer nu att gå in som majoritetsägare.
– Bildmarknaden är allt mer internationell och geografisk expansion är intressant. Vi ser både potential i Baltikum och synergier mellan verksamheterna, säger Anna Fornek Bergström, vd på Scanpix Sweden.

Scanpix Baltics är i dag den ledande bildbyrån i Estland, Lettland och Litauen med en marknadsandel strax under 50 %. Kunderna finns framför allt inom dagspress, tidskrifter och digitala medier.
– Att bli en del av Scanpix Sweden och TT-gruppen känns väldigt bra. Dessa välkända varumärken borgar för kvalitet, trovärdighet och kreativitet och kommer att stärka och flytta fram vår position ytterligare, säger Art Soonets, vd för Scanpix Baltics.

Scanpix Baltics startade 1999 och har varit lönsamt i många år, även under de tuffa krisåren i Baltikum. Bolaget har 9 anställda. Eesti Meedia, Estlands största medieföretag, kvarstår som minoritetsägare.

För ytterligare information, kontakta:
Anna Fornek Bergström, vd, Scanpix Sweden, 0708-76 01 45
Thomas Peterssohn, vd, TT-Gruppen, 08-692 26 01

Scanpix är Skandinaviens största bildbyrå med cirka 45 miljoner bilder i arkivet. Vår uppgift är att förstärka våra kunders kommunikation med det bästa visuella material som går att få tag på. Vi producerar, distribuerar och säljer redaktionella och kommersiella bilder samt nyhetsvideo och motion.
Läs mer på www.scanpix.se

TT-Gruppen är byggd kring nyhetsbyrån TT – navet i svensk nyhetsförmedling sedan 1920-talet. Genom produktexpansion och breddning av kundunderlaget har TT-Gruppen på 2000-talet vuxit fram som en mångfacetterad mediekoncern med ett redaktionellt fullserviceerbjudande: text, ljud, bild, grafik, bild, video, layout och design liksom omvärldsbevakning, medieanalys och företagsinformation samt verktyg för redaktionell research, redaktionell kommunikation och redaktionellt partnerskap.
Läs mer om TT-Gruppen på www.tt-gruppen.com