Omnistat AB

SCB visar svensk innovation kl17 på Bokmässan

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 16:21 CEST

Under pågående Bokmässa väljer SCB att demonstrera den fria tjänsten DN.factlab i sin monter. DN.factlab är en svensk innovation utvecklad av Malmöföretaget Omnistat. Användaren kan i realtid jämföra innehåll från världens stora statistikdatabaser, samtidigt som källan anges. Verktyget har utvecklats i universitetsmiljö, är framtaget för den svenska skolan men har också journalister, bloggare och beslutsfattare som målgrupp.

- En stor innovation som gör statistik tillgänglig och användbar, dessutom lustfylld och riktad till en bred allmänhet, säger Alf Fyhrlund, ansvarig för SCB på mässan.

Ett välkänt dilemma i att hantera information från olika internetkällor är att det inte finns en allmänt vedertagen standard för att göra informationen kompatibel, vilket gör jämförelser svåra. DN.factlab använder Qliqview som plattform så att användarna enkelt kan laborera med fakta om vår gemensamma omvärld, direkt på Internet.

- Intresset har överstigit alla förväntningar, att SCB tar initiativet och vill visa sin statistik via vårt verktyg ser vi som ett gott betyg. Att jämföra information på nätet har länge varit som att jämföra, inte bara äpplen och päron, utan som att utvärdera en hel fruktsallad, säger Peter Andersson, VD för OmniStat som utvecklat DN.factlab.

- Tjänsten kommer användas av bland annat 55.000 lärare inom PIM, Skolverkets utbildningsprogram för att främja IT-användningen i skolan. Vår huvudsponsor DN levererar nyheter online och finansierar projektet tillsammans med Swedbank, Eniro, Tele2, HP och ICA - tack vare dem blir tjänsten gratis för hela svenska skolan, avslutar Peter Andersson, vd Omnistat AB.

Världens första fria faktalaboratorium visas i SCBs monter kl17:00 samt löpande under mässans resterande dagar.

Provkör gärna tjänsten på:

www.factlab.se eller via www.dn.se

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Andersson, VD OmniStat, tel: 0708-15 03 39

Mats Lönne, PR-ansvarig Omnistat, tel: 0708-128204