Studieförbundet Vuxenskolan

Schabbla inte bort Frivux

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 15:48 CEST

- I Alliansens valplattform stod att läsa: ”Alliansen vill pröva möjligheterna att förverkliga en valfrihetsmodell för vuxenutbildningen.” I Fredrik Reinfeldts 27 sidor långa regeringsförklaring saknade jag en markering av att valmanifestets löfte. Vi har länge väntat på en frihetsreform även på vuxenutbildningsområdet och nu får inte regeringen schabbla bort den möjligheten, säger SVs förbundschef Anders Gradin i en kommentar till regeringsförklaringen.

- Det är en självklarhet i ett liberalt samhälle att också vuxna ges möjlighet att själva välja anordnare inom vuxenutbildningen. För oss som jobbar i folkbildningen är vuxenutbildningen en gammal och känd arena. Att ge individen, oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte, nya vägar och insikter och att erbjuda utlandsfödda utbildning i svenska, handlar för oss om att utveckla individen som demokratisk medborgare, säger Anders Gradin.

För ytterligare kontakt

Anders Gradin, förbundschef Studieförbundet Vuxenskolan, 070 – 855 30 70