Miljöpartiet de gröna

Schlyter: Bra att Barroso drar tillbaka sin kommission

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 11:46 CEST

Uppenbarligen fick Barroso kalla fötter och drog tillbaka sitt förslag i elfte timmen när han insåg att han stod inför ett nederlag. Det säger Miljöpartiets EU-parlamentariker Carl Schlyter i en kommentar.

- Vad Barroso måste göra nu är att ta fram ett helt nytt förslag med kommissionärer som inte kan misstänkas ha intressekonflikter mellan sina privata ekonomiska intressen och allmänhetens bästa. Att bara byta ut den misslyckade kommissionären för mänskliga rättigheter, Rocco Buttiglione, är inte tillräckligt, säger Schlyter.

- Barroso måste även byta ut miljökommissonären Dimas. EU behöver en miljökommissionär som faktiskt kan sitt område. Vi behöver också en energikommissionär som är redo att ställa om energisystemen till förnyelsebara energikällor. För en gångs skull vågade parlamentet ställa sig upp och försvara mänskliga rättigheter och sunt förnuft mot hemliga uppgörelser mellan regeringar och byråkrater, säger Schlyter.

Kontakt: Carl Schlyter 070-238 25 15
Håkan Sundberg, pressekreterare, 0733-555 554