Folkpartiet

Schmidt (fp) EU måste stoppa nästa toppmöte med Ryssland!

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 17:24 CEST

Ikväll hålls ett extrainkallat rådsmöte i Bryssel om hur krisen mellan Georgien och Ryssland ska hanteras. Olle Schmidt, europaparlamentariker för Folkpartiet, hoppas att Europas statschefer ska enas om att avblåsa det inplanerade toppmötet mellan Ryssland och EU som ska hållas den 15 e september i Bryssel.Toppmötena mellan EU och Ryssland hålls i regel två gånger per år, det senaste i 26-27 juni i Khanty Mansiisk, Ryssland, och syftade till att påbörja arbetet med att ta fram ett nytt partnerskapsavtal mellan de båda handelsparterna.

- I det här läget finns det inga alternativ. EU måste göra klart för Ryssland att det får vara slut på det kattrakande som uppstod efter att president Medvedev erkände Sydossetien och Abkhasien för två veckor sedan. Nu är det dags att sätta ned foten och visa att Europa kan tala med en röst när det verkligen gäller, säger Olle Schmidt.

- Nästa toppmöte ska enligt planerna hållas i Bryssel, i EU:s huvudstad om drygt två veckor. Om inte Ryssland ändrar sitt tonläge och visar sig beredvilligt att diskutera istället för att hetsa finns det ingen anledning för Europa att öppna upp dörren för dialog, menar Olle Schmidt.

För mer information om det senaste toppmötet mellan EU och Ryssland, lär mer här: http://www.eu2008.si/en/News_and_Documents/Press_Releases/June/2706KPV_EU_Rusija1.html?

För mer information, kontakta:

Olle Schmidt, europaparlamentariker för Folkpartiet; tel: 0705-341064

Karin Svanborg, kanslichef Folkpartiet i europaparlamentet: tel: +32 476767543