Åre 2007 AB

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 14:52 CEST

Åre 2005-10-17

473 dagar kvar….

Det återstår 473 dagar till VM, men förberedelserna är redan i full gång och under tre dagar den här veckan är schweizisk TV (SRG) i Åre. Tio personer är på plats för att med egna ögon kontrollera hur den nya VM-arenan växer fram. SRG vill skapa sig en bild av Åre som blivande arrangörsort och börja planeringen inför mästerskapet 2007.

”Schweizisk TV kommer att skicka 125 personer till VM 2007, det skvallrar lite om hur viktigt alpin skidsport är i dessa länder. De vill ha kunskap om allt som har med TV att göra under VM och det är positivt att det visar sådant engagemang”, säger VM-organisationens media- och PR-chef Titti Rodling.

Sveriges Television (SVT) står som värd för hela TV-evenemanget 2007 är också på plats i Åre när kollegerna från Schweiz är på besök.

”Det är ett viktigt besök även för vår del. Vi har möjligheter att träffa representanter från andra bolag och få en bild av vad de vill göra när de ska sända härifrån. Förutom schweizarna kan jag tänka mig att såväl österrikisk som tysk TV kommer att besöka oss i god tid inför VM-arrangemanget”, säger SVT:s internationella koordinator, Jakob Bjurström.

SRG ska bland annat studera det nya målområdet och damernas störtlopp som kommer att invigas i samband med världscupfinalen 2006. De kommer även att titta på lokaliteter för eventuell studio, se på de ytor där TV-bussar ska placeras, det centrum som ska byggas för deras studioarbete samt se på området där prisutdelningarna under VM kommer att hållas.

För mer information kontakta:

Titti Rodling, Info/PR ansvarig Åre 2007 AB, 070-339 2007

Peter Albertsson, TV-koordinator Åre 2007 AB, 070-211 00 48

Jakob Bjurström, Internationell koordinator SVT, 070-245 75 00

Åre 2007 AB is the company organizing the FIS Alpine World Ski Championships in Åre in 2007. The budgeted turnover will amount to about SEK 420 million including investments in the racing arena of some SEK 190 million. The company vision is to perform the most groundbreaking FIS Alpine World Ski Championships ever and the assignment to crown ten world champions.