In Time AB

Science Fiction Bokhandelns parad blockerade Kungsgatan.

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 14:14 CEST

Science Fiction Bokhandelns parad blockerade Kungsgatan.

Sista helgen i maj flyttade Science Fiction Bokhandeln i Göteborg till nya, mer än dubbelt så stora, lokaler. Inför flytten genomfördes en mailkampanj i samarbete med In Time reklambyrå.

Kampanjen blev mycket framgångsrik: 6 000 mail skickades till butikens kundregister. Öppningsfrekvensen var 55 %. 736 (drygt 12 %) föranmälde att de skulle komma till invigningen.

När butiken öppnade på fredagen stod ca 100 personer i kö för att komma in. Den stora invigningsdagen var dock lördagen 25/5; International Geek Pride Day samt International Towel Day.

Invigningen firades med parad av Star Wars Legion 501 (Nordic Garrison), Tolkiensällskapet Mithlond, West Coast Trekkers, steampunks, cosplayers och medeltids- och vikingafolk under ledning av Göta Lejon ungdomsorkester. Över 500 personer deltog i paraden, som tidvis blockerade Kungsgatan.

Det var kö för att komma in i butiken, som under lördagen hade sin näst största dagskassa sedan 2001 då den öppnade för första gången i Göteborg.

–  Kampanjupplägget var att vi vände oss till de närmaste inför invigningen, och till en bredare publik i uppföljningen, säger Lisbeth Christensson, projektledare på In Time.

–  Den stora utmaningen i det här uppdraget var att hitta balansen mellan de riktiga nördarna och de som är mer mainstream, säger Ulf Börgesson, copywriter. Lösningen blev att jobba med mer eller mindre kända uttryck inom science fiction och fantasy som förvrängdes för att passa i sammanhanget.

Invigningen följdes upp med trafikreklam på bussar och spårvagnar i Göteborg de två första veckorna i juni.

För mer information

Kontakta Lisbeth Christensson, projektledare och byråchef In Time, 031 – 775 88 81, 073 – 350 29 99, lisbeth@intime.se.

Arbetsgrupp In Time

Projektledare Lisbeth Christensson, Art Director/Illustratör Simon Saunders, copywriter Ulf Börgesson, Crossmedia-programmering Johan Carlsson.

Ansvarig hos kund

Butikschef Göteborg, Jenny Engwall.

Om den nya butiken

Science Fiction Bokhandeln i Göteborg öppnade sin första butik 2001. Den nya butiken på Kungsgatan är mer än dubbelt så stor som den gamla. Den har dessutom finesser som en TARDIS-hiss, komplett med soundtrack från Doctor Who och väggmålning av Sveriges mest kända fantasy-konstnär.

Det finns en barnavdelning, scen för författaruppläsningar och aktiviteter inom de delar av fandom man kan ha i möblerade rum samt en rejäl spelavdelning med bland annat en hel del Warhammer.

Internationellt räknar man med att Star Wars har störst fanbase. Numera har Warhammer-spelen gått om Stark Trek och ligger på andra plats.

World Towel Day och International Geek Pride Day

World Towel Day firas till minne av Douglas Adams, mest känd för böckerna om Liftarens Guide till Galaxen. International Geek Pride började bland seriefans i Spanien. Datumet valdes eftersom Star Wars IV hade världspremiär den 25:e maj 1977. Dessutom anknyter det till Terry Pratchetts Discworld-böcker, där firas ”Glorious 25th of May”.

Om Science Fiction Bokhandeln

Science Fiction Bokhandeln började som ett hobbyprojekt. Idag omfattar den tre butiker, i storleksordning Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom finns en webbutik.

In Time är reklambyrån som arbetar snabbt och smart med strategi, kreativitet och produktion. Nyfiken, läs mer på www.intime.se.