P&K Utvecklingskonsult AB

Screen&Marknaden återuppväcker QR-koderna

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 10:20 CET

I det senaste numret av den nordiska branschtidningen för profil, promotion och presentreklam; Screen&Marknaden har redaktionen något av återuppväckt de sk QR-koderna; en form av tvådimensionella streckkoder, som såg dagens ljus i Japan redan 1996.

QR-koderna är de där svarta, nästan frimärksstora, kvadratiska märkena med ett konstigt grafiskt mönster. Men om man laddar ner en gratis app (t ex Scan) i sin iPhone- eller Androidtelefon och scannar QR-koden, så kan man få en uppkoppling till en länkad information. Det kan vara en artikel eller en manual eller annan typ av dokument. Eller en hemsida eller en film eller ett videoklipp.

Fantasin sätter gränserna
Här om någon gång handlar det om att det är fantasin som sätter gränserna. Med en QR-kod kan man enkelt ge sin produkt eller tjänst eller sitt företag ett betydligt större kommunikationsvärde, en ytterligare förhöjd dimension.

- Vi kan se att QR-koden fått en ökad betydelse i reklam och marknadsföring, men det är långt ifrån den potential som tekniken rymmer, säger Lars Knapasjö som är chefredaktör för Screen&Marknaden.
- På ett minimum av ytan kan vi förpacka ett maximum av information i text eller audiovisuellt eller länkat till nätet eller som sms.

QR i färg
Genom åren är det förmodligen respekten för QR-tekniken, som gjort att QR-koderna alltid avbildats i svart. Kanske för att den vanliga EAN- eller streckkoden alltid återges i svart. Men Screen&Marknaden har testat något nytt.

- Nyfikna som vi är på redaktionen ifrågasatte vi varför QR-koderna alltid var i svart och vi testade med olika färger – det visade sig att det fungerade alldeles perfekt, förklarar Lars Knapasjö.
- Och det gör att vi designmässigt kan förena QR-kodens fasta form med en kreativa layout av en artikel eller notis.

På Screen&Marknaden kommer man att fortsätta att utnyttja möjligheterna med QR-koder och man hoppas också att annonsörerna inser möjligheterna till mervärde i deras annonser.

Kommunchefen tipsade
Ära den som äras bör och faktum är att det var kommunchefen i Katrineholm; Mattias Jansson som vid en lunch frågade om redaktionen inte reflekterat över möjligheterna med QR-koder. Lite research och ett par dagar senare hade QR-febern drabbat Screen&Marknaden.

Mattias Jansson är för övrigt känd som landets kanske mest framstående kommuntjänsteman när det gäller sociala medier och framtida kommunikationstekniker. Man kan ta del av hans idéer och tankar på; www.kommunchef.com

Nu hoppas redaktionen på Screen&Marknaden att få in åtskilliga idéer, tankar och funderingar kring QR-koder, men en sak är säker; QR-tekniken är här för att stanna och om Du inte visste så står QR för Quick Response. Ganska självklart, eller hur?

*** *** ***

Här kan du läsa senaste numret av tidningen Screen&Marknaden.

Bild 1 - illustration av QR-kod från tidningen
Bild 2 - Personbild på Lars Knapasjö, chefredaktör

P&K Utvecklingskonsult AB arbetar med marknadskommunikation i dess bredaste bemärkelse. Det har inneburit att företaget arbetat med ett brett register av uppdrag; från reklam/PR och event till politikerkontakt, projektledning och information/marknadskommunikation.