Iomega

ScreenPlay TV Link – länken mellan hårddisken och TV:n

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 08:32 CEST

Iomega Corporation introducerar ScreenPlay TV Link som gör det enkelt att spela upp mediefiler från en extern hårddisk till en TV eller hemmabiosystem.

Iomega, världsledande inom lagringslösningar och nätverkssäkerhet, introducerar ett prisvärt alternativ som gör att man lätt kan föra över multimediafiler från USB-minnet eller hårddisken direkt till TV:n eller hemmabiosystemet. Istället för att lagra media utgör den en länk mellan en extern hårddisk och en TV-apparat och möjliggör uppspelning av högupplösta mediefiler.

Till ScreenPlay TV Link ingår en trådlös fjärrkontroll och enheten har utgångar för HDMI, SCART, komponentvideo och kompositvideo för uppspelning av högupplöst bild- och videomaterial.

– ScreenPlay TV Link är en portabel enhet och ett av de enklaste sätten att dela med sig av familjefoton, musik och film. ScreenPlay TV Link omvandlar varje TV till ett multimediecentrum för digital media. Att använda sig av ScreenPlay TV Link för att sammanlänka digitala media med hemmabions HD-TV är en naturlig utveckling av vardagsrummets möjligheter och ett fantastiskt nytt alternativ inom hemunderhållning, säger Frederic-Olivier Laurent, ScreenPlay Product Manager, Iomega International SA.

Iomega ScreenPlay TV Link bygger på samma teknik som Iomegas hårddisk ScreenPlay HD och erbjuder samma ljud- och bildkvalitet genom uppskalning till HD-format. Istället för att som hos ScreenPlay HD innehålla en 500GB hårddisk, så erbjuder ScreenPlay TV Link användaren flexibilitet då man kan koppla in sina egna lagringsenheter till ScreenPlay TV Link och spela upp mediefilerna på en inkopplad TV.

Storleken på ScreenPlay TV Link är 8,3 x 7,8 x 2 cm och den väger 113 gram, vilket är ungefär samma storlek som ett glasunderlägg.

Anslutningar
Videoanslutningsmöjligheter finns för HDMI, SCART, samt komponent- och kompositvideo. Ljudanslutningarna inkluderar komposit RCA och koaxial S/PDIF. Genom att använda HDMI, eller komponentutgångarna kan användaren välja mellan bildinställningarna 480p, 720p och 1080i (720p och 1080i uppnås genom uppskalning). Medieformat som stöds inkluderar MP3, AC3 (Dolby Digital Encoding), WAV, WMA, MPEG-1, MPEG-2 (AVI/VOB), MPEG-4 (AVI/DiVX 3.11, 4.x, 5.x/XViD) och JPEG.

Systemkrav
Iomega ScreenPlay TV Link spelar upp mediefiler från USB-lagringsmedia såsom USB-minnen, externa hårddiskar (NTFS eller FAT32) samt Iomega REV-diskar. Iomega ScreenPlay TV Link är kompatibel med vanlig TV och med HD-TV (genom uppskalning).

Pris
Iomega ScreenPlay TV Link är nu tillgänglig i Sverige senare i september och rekommenderat butikspris är 759 kronor (inklusive moms).

Lågupplösta bilder
www.flickr.com/photos/iomega-nordic/

Högupplösta bilder (12st TIFF-bilder)
www.pressmaterial.net/iomega/Screenplaytvlink.zip

Produktlänk:

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson
Regional Manager Nordic
E-post: erlandsson_magnus (at) iomega.com

Om Iomega
Iomega Corporation, med huvudkontor i San Diego, är en ledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhet för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj ledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar och Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda mer om Iomegas digitala lagringsprodukter, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.