Svenska Celiakiungdomsförbundet

SCUF och UA i Almedalen - Är skolan tillgänlig för alla?

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2014 12:10 CEST

Inbjudan till seminarium i Almedalen

Unga Allergiker och Svenska Celiakiungdomsförbundet bjuder in dig att komma och lyssna till en timme av verkliga historier, politik och diskussion. Seminariet går av stapeln i Almedalen onsdag den 2 juli mellan kl 11:00 – 12:00 på Donners plats 6 (Ingång Donners Hotell)
Seminariet utgår från temat: ”en tillgänglig skola även för elever med allergi och intolerans?”

Enligt svensk lag har alla barn rätt att gå i skolan men får alla elever rätt förutsättningar? Elever med astma, allergi och/eller intolerans diskrimineras systematiskt i skolan. I det här seminariet lyssnar vi till elevers erfarenheter och diskuterar för att hitta långsiktiga lösningar.

I seminariet medverkar Natalie Löfgreen, Generalsekreterare, Svenska Celiakiungdomsförbundet, Hannah Rosenqvist, Generalsekreterare, Unga Allergiker, David Lindvall, Vice ordförande, Unga Allergiker, Daniel Lundh, medlem i SCUF, Maria Fälth, Kommunalråd Upplands Väsby, Kristdemokraterna och Anna-Karin Quetel, Livsmedelsverket.

Vid frågor är ni varmt välkomna att kontakta hannah.rosenqvist@ungaallergiker.se eller nathalie.lofgreen@scuf.se

UA och SCUF samlar och stärker barn och unga med astma, allergi och intolerans. Organistionerna har olika inriktningar inom allergi och intolerans men anordnar många aktiviteter ihop. Läs mer om våra organisationer på www.scuf.se eller www.ungaallergiker.se