SD räddade regeringen i EU-nämnden

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 11:00 CEST

På dagens sammanträde i riksdagens EU-nämnd räddade SDs röst regeringen i en fråga om arbetsmarknadspolitik där regeringen annars riskerade att få en majoritet i nämnden emot sig.

Frågan gällde ett meddelande från EU-kommissionen om initiativet "Unga på väg". Initiativet syftar till att öka rörligheten över gränserna för unga på EUs arbetsmarknad.

I arbetsmarknadsutskottet hade S, V och MP gemensamt anmält en avvikande mening. Gemensamt kritiserade vi att det inte garanteras ordentliga fackliga rättigheter i förslaget och att regeringen i EU inte hävdar arbetstagarnas rätt att omfattas av nationella kollektivavtal.

- Idag arbetar många unga i EU med mycket dåliga arbetsvillkor i andra EU-länder. På mötet krävde jag att regeringen ska lyfta frågan om ett bindande socialt protokoll i EU som skyddar arbetsrätten. Tyvärr är det inte regeringen linje, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets ledamot i EU-nämnden.

De rödgröna partierna kritiserade också missbruket av visstidsanställningar för unga och EUs krav på särskilda minimilöner för unga som strider mot den svenska modellen på arbetsmarknaden. I nämnden anmälde de rödgröna partierna avvikande mening. Sverigedemokraterna avstod från att göra det och räddade därmed regeringens majoritet och position i frågan.

-Jag är inte förvånad. Sverigedemokraterna låtsats vara ett EU-kritiskt parti och ett parti som står upp för löntagarnas rättigheter. Men när det väl gäller tvekar de inte att stödja regeringen EU-politik som inte respekterar löntagarnas rättigheter på svensk arbetsmarknad, menar Jonas Sjöstedt.

För fler kommentarer ring Jonas Sjöstedt 070-554 15 21

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64