Sverigedemokratisk Ungdom

SDU besöks av ledande europeiska ungdomspolitiker

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2013 18:12 CEST

Sverigedemokratisk Ungdom får under Almedalsveckan besök av tre ungdomsförbund från Europa. SDU arrangerar en kick-off i Drottens ruin den 30 juni klockan 17:00, där ledarna för respektive ungdomsförbund kommer att delta. De tre gästande ungdomsförbunden är Front National de la Jeunesse från Frankrike, Ring Freiheitlicher Jugend från Österrike och Vlaams Belang Jongeren från Flandern.

Gustav Kasselstrand, förbundsordförande och internationell sekreterare i SDU, kommenterar:
- Vårt starka internationella utbyte har blivit en hörnsten i SDU:s verksamhet. Det inspirerar oss i hela vårt politiska arbete. Om vi ska bli ett trettioprocentsparti är det bästa vi kan göra att dra lärdom av likasinnade partier som är på god väg att uppnå den nivån. Vår vision om nationernas Europa manifesteras inte bara i teorin med politiska program utan även i praktiken med våra vänskapliga relationer med andra europeiska ungdomar.

Julien Rochedy, Directeur national i FNJ, kommenterar besöket hos svenskarna:
- Med SDU, RFJ och VBJ har vi mycket gemensamt och vi är stolta över den europeiska civilisationens historia. Samhällsproblemen i våra länder är likartade. Tillsammans presenterar vi våra lösningar till européerna: antiglobalism, försvar av vår identitet, värnande av vår suveränitet och kamp
för social rättvisa.

Udo Landbauer, Bundesobmann i RFJ:
- De senaste åren har vi utvecklat ett mycket starkt utbyte med SDU. Vi har träffats många gånger, senast i Wien i vintras. Att vi ses i vackra Visby precis som förra året är en självklarhet. Vi uppskattar SDU:s gästvänlighet och ser fram emot att träffa alla SDU-medlemmar som befinner sig på Gotland under Almedalsveckan. Våra idéer ligger i tiden - inte bara i Österrike och i Sverige, utan i hela Europa.

Tom van Grieken, Voorzitter i VBJ:
- Försvaret av vår självständighet och vår identitet är bland de viktigaste politiska utmaningarna som nationalistiska ungdomsrörelser i Europa står inför. Europeiska unionens grepp om våra länder blir allt hårdare för varje dag. Massinvandringen, med dess påstådda fördelar, ökar kontinuerligt och det verkar inte finnas någon som sätter stopp för det. För att möta dessa utmaningar menar Vlaams Belang Jongeren att det är viktigt att upprätta kontakt och utbyta erfarenheter med liknande ungdomsrörelser i Europa. Enade vi stå, söndrade vi falla!

Kick-offen går under namnet ”Ungdomen och nationen i 2010-talets Europa” och är öppet för alla. Läs mer om evenemanget här.

För mer information,

Gustav Kasselstrand