Sverigedemokratisk Ungdom

SDU får rätt mot Ungdomsstyrelsen – nu väntar domstolsprövning

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 08:53 CEST

Förvaltningsrätten ger Sverigedemokratisk Ungdom rätt i den första tvisten mot Ungdomsstyrelsen. Överklagandeförbudet faller med hänvisning till Europakonventionen för mänskliga rättigheter. Nu väntar domstolsprövning om ungdomsförbundets rätt till statsbidrag.

I januari avslog myndigheten SDU:s ansökan om statsbidrag och när ungdomsförbundet ville få en rättslig prövning hänvisade man till att beslutet inte får överklagas. SDU överklagade ändå och har nu fått rätt enligt Europakonventionen för mänskliga rättigheter, som stadgar att envar har rätt att få den här typen av beslut domstolsprövade.

SDU:s förbundsordförande Gustav Kasselstrand kommenterar:
- Jag ser fram emot domstolsprövningen. Det här stärker min uppfattning att vi har rätt till bidraget men har nekats av politiska skäl.

Henrik Vinge, juridiskt ombud för SDU, kommenterar:
- Ungdomsstyrelsen har under hela efterspelet felaktigt hänvisat till överklagandeförbudet. Att förvaltningsrätten ogiltigförklarar det med hänvisning till Europakonventionen öppnar upp för en mycket intressant prövning. Jag bedömer att SDU:s ansökan uppfyller alla de krav som finns i förordningen om statsbidrag.

Förvaltningsrättens dom finns att läsa här.

Gustav Kasselstrand

Henrik Vinge