Sverigedemokratisk Ungdom

SDU inleder utbytesprogrammet ”Free European Youth Exchange” med Österrike

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 11:21 CET

Nationalistiska ungdomsförbund fördjupar samarbetet

För två veckor sedan besökte SDU:s ledning Wien, där man träffade FPÖ:s ungdomsförbund Ring Freiheitlicher Jugend (RFJ) och bland annat besökte WKR-balen. Under resan kom de två ordföranden för respektive organisation - Udo Landbauer för RFJ och Gustav Kasselstrand för SDU – överens om att inleda ett mer kontinuerligt utbyte mellan förbundens medlemmar. Under namnet ”Free European Youth Exchange” kommer nationalistiska ungdomar som kämpar för nationernas Europa få möjligheter att uppleva det andra landet inom områdena kultur, människor och politik.

Det fria europeiska ungdomsutbytet påbörjas sommaren 2013 mellan medlemmar från SDU och RFJ. Därefter är förhoppningen att fördjupa samarbetet till fler organisationer och länder, i första hand till Belgien och Frankrike.

-  Syftet med utbytet är att ge ungdomar möjlighet att lära känna andra kulturer. Det ska också visa att Europa kan bygga på frivilligt samarbete mellan nationer, snarare än genom dagens centraliserade och ungdomsfientliga EU.

För mer information,
Gustav Kasselstrand