Sverigedemokratisk Ungdom

SDU utslängda av skolledning – skola JO-anmäls

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2012 15:15 CET

På måndagen inträffade skandalscener på John Bauer-gymnasiet i Norrköping då företrädare för Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) under uppseendeväckande former blev utslängda av skolledningen.

SDU hade i samråd med gymnasiet bokat in skolbesöket just denna dag och väl på plats blev man välkomnade av studierektor Lars Stålberg med orden ”ni är ett riksdagsparti och har samma rätt som alla andra att vara här”. Skolbesöket förlöpte bra och flera elever värvades direkt på plats till ungdomsförbundet. Intresset för SDU var mycket stort. Troligen var det just detta som fick skolledningen att se rött, för helt plötsligt kommer ett antal personer från skolledningen fram till SDU och förklarar att man måste lämna skolan. En person vid namn Espen Surén var närmast ursinnig och skrek att SDU hade ”fel värderingar” och ”bakgrund i nazismen”. Det sades också att partiledningen hade ”visat sitt sanna jag” i samband med senaste tidens medieuppmärksamhet. Personalen skrek ”bort bort bort, ni ska ut nu!” medan man tvingade SDU:arna att packa ihop. Biträdande rektor Johan Andersson var högste ansvarig för detta.

Jonas Andersson, distriktsordförande för SDU Östergötland, var på plats. Han kommenterar händelsen:
- När de valde att slänga ut oss frågade jag dem om de som skolledning ska bestämma vilka åsikter som ska få finnas representerade på skolan. Till svar hävde Espen Surén ur sig ”Ni har nazistisk bakgrund!”. En äldre kvinna i personalen hävdade att det var akut behov av att inventera det café som vi stod i, varför vi måste lämna skolan i förtid. Därefter ändrade de skäl och hävdade att ”ni kan komma tillbaka när alla partier blir inbjudna gemensamt”. Det hela var väldigt olustigt och de försökte komma på den ena efter den andra ursäkten till att åsidosätta vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. Jag ifrågasatte agerandet kraftigt men de vägrade ge med sig.

Gustav Kasselstrand, förbundsordförande för SDU, låter meddela att skolan kommer att JO-anmälas. Senaste gången SDU JO-anmälde en skola som brutit mot skollagen fick ungdomsförbundet rätt, något som allt talar för även denna gång.

Jonas Andersson

072 240 07 28