Svensk Fisk

Se Europas bästa ostronöppnare tävla i Göteborg!

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2005 13:22 CEST

Den 29 november går EM i ostronöppning av stapeln mitt i Nordstan i Göteborg. Europamästerskapet är startskottet för fyra temadagar i Nordstan med fisk och skaldjur i fokus.

För andra året i rad tävlar Europas bästa ostronöppnare om EM titeln i Göteborg. Titelförsvararen Micheal Kelly från Irland utmanas av 23 av Europas bästa ostronöppnare från 12 länder. Bland utmanarna finner vi inte mindre än 6 världsmästare därav femfaldige världsmästaren Bernard Gonthier från Frankrike. Vår svenske mästare Hasse Johannesson ställer upp för Sverige tillsammans med Dieter Berner och Sussie Agfemalm.

De tävlande ska öppna 30 ostron var på kortast möjliga tid och presentera dem på ett smakfullt sätt. Defekter som flisor, trasiga ostron mm ger tidstillägg medan de mest smakfulla presentationerna premieras md tidsavdrag. Vinnare blir den som, efter bedömning och sammanräkning med tidstillägg och tidsavdrag, får den snabbaste sluttiden.

Konferencier Ulf Elfving får expertstöd på scen av Eva-Lotta Andrén, kvinnlig Europamästare 1995. Tävlingsledare är Per Olofsson, världsmästare 2000.
Juryns ordförande Lars Ahlström får eminent sällskap av Leif Mannerström, Ostronakademiens ordförande Staffan Greby, Kocklandslagets nye ledare Krister Dahl, finske stjärnkocken Lasse Lundqvist och tvåfaldige världsmästaren Vincent Graham från Irland.

EM i ostronöppning, som Svensk Fisk arrangerar tillsammans med Sodexho AB och Göteborg & Co, är den första aktiviteten av fyra på scenen i Nordstan. Under onsdag, torsdag och fredag i vecka 48 anordnas spännande temadagar; Fisk & Hälsa, Djupdykning i fiskdisken och Busenkla fiskrätter är rubrikerna på de innehållsrika dagsprogrammen. Det blir fiskauktion, filédemonstration, fisk som snabbmat, seminarium om fiskens hälsobringande effekter för att nämna en del.

På kvällen den 29 november delar Svensk Fisk också ut Kungsfenan, The Swedish Seafood Award på GöteborgsOperan. För fjärde året i rad premieras framstående insatser inom hållbar fiskenäring och fisk som gastronomisk och hälsosam kost. I år kommer pristagarna från Sri Lanka, Indien, Danmark och Grebbestad. Läs mer om Kungsfenan och EM i ostronöppning på www.svenskfisk.se