Destination Kalmar

Se Iraks OS-landslag i Kalmar!

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2016 10:45 CEST

Irak är en av 16 nationer som deltar i herrarnas OS-turnering i fotboll i Brasilien i sommar. Nu är det klart att Iraks OS-landslag kommer att ladda upp med ett träningsläger i Kalmar och på Öland, preliminära datum är den 27 juni–3 juli.

Under lägret kommer laget att träna på Tallhöjden Idrottplats i Färjestaden på Öland och bo på Hotel Skansen. Det kommer också att finnas möjlighet att se laget spela match. Lördagen den 2 juli möter Iraks OS-landslag Kalmar FF på Guldfågeln Arena.

– Kalmar kommun gör en stor satsning på integrationsarbete. Idrott är ett bra ”verktyg” för integration och är en god integrationsarena i den meningen att alla kan vinna, oavsett bakgrund. När man väl är där spelar bakgrunden ingen roll. Idrotten har stor bredd och mångfald och har en stor social betydelse i det svenska samhället. Vi på Kalmar kommun stödjer och kommer att stödja olika idrottsprojekt som främjar integrationsarbete, säger Dzenita Abaza, kommunalråd i Kalmar kommun.

– Rent fotbollsmässigt är det lärorikt och utvecklande för Kalmar FF att möta ett internationellt motstånd av hög kvalitet inför omstarten av Allsvenskan. Matchen är också ett bra sätt för föreningen att i ett större samhällsperspektiv visa upp fotbollens viktiga roll gällande att uppmuntra och underlätta integration, säger Svante Samuelsson, klubbchef, Kalmar FF.

Färjestaden GoIF ser fram emot att få låna ut Tallhöjden till det irakiska OS-landslaget, berättar Erik Sandell, ordförande i Färjestaden GoIF:
– Föreningens uttalade ambition är att vara en breddklubb där likabehandling, inkluderande och samverkan står i fokus. Värdskapet som vi nu åtar oss kommer att ställa stora krav på vår organisation, men kommer också att ge många mervärden. Här får vi verkligen chansen att samverka med kommuner, näringsliv och andra föreningar. Det kommer att ge mervärden både för oss aktörer som deltar och för fotbollsintresset lokalt.

Herrarnas OS-turnering i fotboll spelas 4–20 augusti och Irak spelar i Grupp A, där bl.a. värdnationen Brasilien ingår.
Grupp A: Brasilien, Irak, Sydafrika, Danmark
Grupp B: Japan, Nigeria, Sverige, Colombia
Grupp C: Mexiko, Sydkorea, Fiji, Tyskland
Grupp D: Argentina, Honduras, Portugal, Algeriet

Biljetter till matchen på Guldfågeln Arena, som spelas lördagen den 2 juli, släpps den 1 juni kl. 12:30 på kalmarff.se.

Mer information:
Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar
Tel: 0480-45 34 05

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.