Destination Kalmar

​Se Japans OS-landslag i Kalmar!

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 11:22 CEST

För en tid sedan stod det klart att det svenska damlandslaget i fotboll kommer att ladda upp med ett läger i Kalmar och på Öland inför sommarens OS. Nu är det klart vilket lag de möter i matchen på Guldfågeln Arena den 21 juli. Det blir en riktig drömmotståndare − vice världsmästarna Japan!

− Vilken fantastisk chans för oss att få möta en nation som varit i tre raka mästerskapsfinaler. Spännande också att se Japan spela nu efter att de har bytt förbundskapten. Publiken i Kalmar kommer förhoppningsvis att få se en teknisk och fin fotboll, jag antar att exempelvis Saki Kumagai är på plats i juli, hon vann nyligen Champions League-titeln tillsammans med sitt Lyon och vår egen Lotta Schelin, säger förbundskapten Pia Sundhage.

Den svenska damlandslaget kommer att befinna sig i Kalmar och på Öland den 18−22 juli och matchen mot Japan spelas på Guldfågeln Arena den 21 juli. Avsparkstid och biljettinformation meddelas senare.
− Det är väldigt trevligt att landslaget kommer till Kalmar som ett led i sina förberedelser inför Rio. Matchen mot Japan på Guldfågeln Arena kommer att visa damfotboll av högsta internationella klass och vi hoppas att många tar chansen att heja fram laget och visa sitt stöd inför den spännande OS-turneringen, säger Mattias Rosenlund, ordförande, Kalmar FF.

− Det är riktigt roligt att en så här spännande match förläggs till den fina arenan Guldfågeln och att damlandslaget kommer hit. Det är ett fint erkännande för vår stad att vi får chansen att visa vad vi går för och vi hoppas också att många tjejer och killar i regionen tar chansen att köpa biljetter till matchen. Vi vet sedan tidigare att evenemang som det här ökar fotbollsintresset både på kort och lång sikt, säger Johan Göransson, projektledare med fokus på idrottsturism, Destination Kalmar.

Damernas spelschema under OS sträcker sig mellan den 3 och 19 augusti. Sverige har fått äran att inleda turneringen den 3 augusti mot Sydafrika, och möter värdnationen Brasilien fyra dagar senare. Sveriges OS-trupp kommer att presenteras den 28 juni.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.