Riksorganisationen Män för Jämställdhet

Se Machofabriken på Almedalen!

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2012 15:44 CEST

Tuff, svettig, grov, teknisk… Hur formas unga killars manlighet? Vad har manlighetsideal för betydelse inom idrottsvärlden? Under Almedalsveckan kommer Machofabriken att dyka upp i två seminarier.

En kille står och staplar lådor som kommer rullande på ett band. På lådorna står olika ord. Stark, ära, grov. Han ställer lådorna som en mur runt sig själv. Driftig, kåt, modig, fnissig…. Men vänta nu, fnissig? Bandet stannar. Han tittar en stund på lådan med ordet fnissig och kastar iväg den. Bandet fortsätter att rulla. Lådan med ordet obeslutsam väljs efter viss tvekan bort. Fler lådor rullar in. Status, hårig och aggressiv… Till slut har killen murat in sig själv med alla lådor.

Scenen som beskrivs ovan kommer från filmen På golvet, en av 17 filmer ur Machofabriken (se den på www.machofabriken.se). Machofabriken är ett metodmaterial som kan användas i unga grupper som ett verktyg i arbete för jämställdhet och mot våld. I materialet ligger fokus på hur manliga normer skapas och påverkar alla.

Under årets Almedalsvecka är Machofabriken aktuella på två seminarier:

Hur formas unga killars manlighet?
Kl. 11-12, måndagen den 2 juli, sal B24, Högskolan, Cramérgatan 3
Luis Lineo från Machofabriken deltar i ett samtal om jämställdhet, manlighet och våld.
Läs mer på:
Kontakt: Luis Lineo, vice ordförande för Män för Jämställdhet, 073 981 03 07, luis.ineo@mfj.se

Det är mycket känslor – om maskulinitet och idrottsrelaterat våld
Kl. 10-12, tisdagen den 3 juli, sal B23, Högskolan, Cramérgatan 3
I SKR:s (Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund) seminarium diskuteras maskulinitet inom idrottsvärlden: Vad spelar manlighetsidealet på plan, läktare och inom Polisen för roll för tryggheten på arenan?
Läs mer på:
Kontakt: SKR:s informatör Emma Söderström, 073 536 35 65, emma.soderstrom@kvinnojouren.se

Machofabriken är ett utbildningsmaterial om jämställdhet som sätter manlighet i fokus och riktar sig till unga. Materialet består av 17 korta filmer samt en ledarhandledning med interaktiva övningar. Machofabriken är ett samarbete mellan Män för Jämställdhet, Riksorganisationen för Kvinnojourer och Tjejjourer i Sverige (Roks) samt Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR). Machofabriken har möjliggjorts med medel från Arvsfonden. Utbildningsmaterialet distribueras av Liber.

Mer information om Machofabriken:
Ida Ömalm Ronvall, verksamhetskoordinator för Machofabriken 08/17 82 00, info@machofabriken.se
www.machofabriken.se