Epson Sverige

Se på världen på eget vis med Epsons innovativa smarta glasögon

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2014 09:50 CET

7 januari 2014 – Med Moverio BT-200 lanserar Epson ett nytt sätt att se världen med sin första AR (Augmented Reality)-enhet som kan användas när du är på språng eller i hemmet. Dessa smarta, andra generationens, binokulära glasögon är en vidareutveckling av framgången med BT-100, men är hälften så stora och 60 % lättare – med en vikt på endast 88 gram[1]. BT-200, som finns tillgängliga från maj 2014 och kostar från 6 990 kronor inkl. moms, öppnar obegränsade möjligheter inom AR för utvecklare som skapar appar för både konsument och företagsmarknaden.

Huvudburen teknik är framtiden – den nya Moverio har många AR-funktioner som ger en digitalt utökad vy av verkligheten. Sensorteknik, med bland annat frontmatad kamera, gyroskop, GPS-system, kompass och accelerationsmätare, innebär att enheten noggrant registrerar användarens rörelser och omgivningen runt omkring.

Vadim Couthon, Epsons Sverigechef, säger: “Huvudburen elektronik utgör ett stort växande marknadssegment till ett uppskattat värde, globalt sett, på över $ 8 miljarder under 2013, med en tillväxt på nästan $ 19 miljarder till år 2017[2]. För att tillgodose den ökade efterfrågan på huvudburen teknik har vi utvecklat BT-200 – den enda prisvärda[3]  binokulära och transparenta enheten på marknaden som projicerar innehållet över tittarens hela synfält. Det är inget upphaussat, det är faktabaserat, eftersom vi har funnits med på marknaden med en produkt som har varit tillgänglig sedan 2011."

Appar som levereras till dig – Moverio Apps Market drar fördel av den öppna plattformen med Android-operativsystemet i BT-200 som enkelt kan uppdateras och ger användaren åtkomst till specialdesignade appar. Utvecklarwebbplatsen kommer nu därför att göras offentlig i februari där utvecklare kan hitta alla verktyg och den information som behövs för att skapa appar till Moverio som görs kommersiellt tillgängliga i maj. Utöver användarprogram kan BT-200 fungera som ett mycket effektivt visuellt verktyg i en mängd olika kommersiella och vertikala marknadstillämpningar, som exempelvis utbildning, logistik, vetenskap, medicin och säkerhet.

BT-200 ger användaren en upplevd skärmstorlek på upp till 812 cm i qHD-upplösning. Enheten drar fördel av AR-programvara, samtidigt som användaren kan se 2D- och 3D-filmer med integrerat Dolby Digital Plus-ljud. Uppleva filmer, spel och appar på ett helt nytt sätt. Enkelt ta kontroll med en användarvänlig flerfunktionsstyrplatta och kör program i Moverios snabba 1,2 GHz dubbelkärniga processor. Med en batterilivslängd på upp till sex timmar kan du vara ute utan att riskera att strömmen tar slut.

Anslut till internet via Wi-Fi och ladda ned appar från Moverio Apps Market till det interna minnet på 8 GB, eller använd ett SD-kort och utöka minneskapaciteten till upp till 32 GB. Med BT-200 kan du även ansluta till andra enheter, som smartphones, via Bluetooth 3.0, DLNA och Miracast[4].

Video om Moverio BT-200

Viktiga funktioner:

Marknadens enda binokulära, transparenta och smarta glasögon – avsedda för att förhöja verkligheten

Upplevt bildformat på upp till 320 tum i qHD-upplösning

Anslutningsmöjlighet via Wi-Fi, Bluetooth 3.0 och Miracast[5]

Inbyggda sensorer som inbegriper kamera, gyroskop, GPS, accelerationsmätare, kompass och mikrofon

1,2 GHz dubbelkärnig processor och 1 GB RAM-minne

8 GB internminne, med möjlighet att lägga till upp till 32 GB ytterligare minne med ett SD-kort

Batterilivslängd på upp till sex timmar

Körs i Android 4.0.4

Dolby Digital Plus ger ett surroundljud med hemmabioupplevelse

Kompakt och smidig design

Titta på 3D-innehåll sida vid sida

[1] Vikten inkluderar inte kabeln.

[2] Källa: Futuresource Consulting, marknadsrapport för huvudburen teknik, november 2013.

[3] Rekommenderat pris för Epson-produkt är € 699. Billigaste motsvarande konkurrentprodukt med liknande funktioner kostar € 4 699. Uppgifterna har hämtats från tillverkarens hemsidor och gäller per november år 2013.

[4] Epson avser att söka certifiering för Wi-Fi och Wi-Fi CERTIFIED Miracast™ från Wi-Fi Alliance®.

[5] Epson avser att söka certifiering för Wi-Fi och Wi-Fi CERTIFIED Miracast™ från Wi-Fi Alliance®.

Om Epson

Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till sensorer och andra mikroapparater.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 91 000 anställda i 97 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 594 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 583 miljoner EUR under räkenskapsåret 2010. http://www.epson.eu