M2i

Se till att managers och talangscouter kan hitta dig.

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2010 13:52 CET

Den kanadensiske barnstjärnan Justin Bieber fick sitt kommersiella genombrott efter att hans blivande manager, Scooter Braun, hade "jagat" honom.

Scooter Braun upptäckte Justin Bieber via webbTV-stationen Youtube men hittade inga kontaktuppgifter. Han fick det inte lätt att ta reda på informationen. Justin hade inte skapat sin kanal för att lansera sig själv utan för att hans vänner och släktingar, som inte hade kunnat komma till Justins uppträdande på en ungdomsgård, skulle få chansen att se "reprisen". Den då 12-årige Justin (idag är han 15) hade inte i tankarna att någon professionell manager eller producent skulle kontakta honom efter att ha sett honom på Youtube. Därför hade han inte lämnat några kontaktuppgifter.

Scooter Braun fick göra ett detektivarbete för att hitta Justin Bieber och lyckades till slut hitta bland annat hans skola och lämnade meddelanden där. Scooter fortsatte att lämna meddelanden hos alla som kunde tänkas komma i kontakt med Justin. Till slut berättade någon det för Justins mamma, Pattie, som ringde till Scooter för att säga att denne skulle lämna Justin ifred. Men de fick bra kontakt, Scooter förklarade vad han ville och vad han kunde göra för Justin, och efter ett långt samtal kom de överens om att Justin  skulle flyga med mamma från Kanada till USA för att träffa Scooter.

Tack vare Scooters Brauns ihärdighet och att han kämpade för att ta reda på Justin Biebers kontaktuppgifter kunde de starta ett professionellt samarbete tillsammans.

Så här kan du göra för att ge folk möjligheten att kontakta dig:

1. Skapa ett officiellt "anonymt" konto hos Gmail. Det är gratis och du behöver inte logga in varje månad eller liknande, som du måste med andra tjänster. Du kan också enkelt vidarebefordra meddelanden till din privata email-adress. Skriv din officiella Gmail-adress i din informationsruta tex på Youtube. Träffa aldrig "managers" på mystiska hotellrum eller liknande - sådant har oftast slutat mycket illa. Lämna över huvud taget aldrig ut privata uppgifter om din gatuadress eller familj, skola etc, innan du vet helt säkert att personen som kontaktar dig är seriös.

2. Har du möjlighet och pengar så kan du direkt anlita en seriös agent/agentur. Hänvisa alla som vill kontakta dig dit. Exempel:
"Booking & Professional Inquiries
All professional inquiries will be sent to Pole Position Management Ltd." (från modellen Joanna Krupas officiella webbplats)

---

Se och hör Justin Bieber spontant sjunga "Back at One" av Brian McKnight innan läggdags:

---

Om du vill bli nådd av proffs, lämna kontaktuppgifter

Om m2i:

m2i är en ideell ungdomsförening och aktivitetsklubb som skapar inspirationsprojekt för ungdomar.
Syftet är att skapa delaktighet i samhället och att med "coaching" samt musik som verktyg minska stressen för barn och tonåringar i dagens krävande samhälle.  Bland m2i:s eldsjälar finns bland andra: yrkesdansare, artister, journalister, musikproducenter, filmskapare, låtskrivare, socionomer, ekonomer och fältassistenter.