SEAT

SEAT belönades för tekniska innovationer

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 14:31 CET

SEAT:s VD Erich Schmitt mottog utmärkelsen "AvD Innovationspreis 2006" som utdelas årligen av den tyska motorklubben "Automobilclub von Deutschland" (AvD). Jurypanelen valde SEAT för två tekniska lösningar som utvecklats på Martorell Technical Centre. Båda systemen förbättrar säkerheten utan att medföra ökade kostnader för kunden – den vertikala torkararmen i vindrutans sidostolpar och de strukturella förbättringar som utförts för att minska skador på fotgängare i händelse av påkörning.

Det första elementet, som har monterats på Altea, Altea XL, León och Toledo, förbättrar modellernas designkonturer och aerodynamik. Den bredare svepytan medför även en högre säkerhet.

Det andra elementet som belönades är ett resultat av SEAT:s designansträngningar för att skydda passagerare och fotgängare, i synnerhet den noggranna utvecklingen av lätt deformerbara, icke-aggressiva zoner som absorberar mycket energi i bilens front.

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig SEAT Nordic AB 08-553 865 17, +46 70-618 65 17, henrik.svensson@seat.se

SEAT är ett bilmärke med spanskt ursprung som ingår i Volkswagen-gruppen. SEAT ingår även i Audi Brand Group tillsammans med Audi och Lamborghini. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto-emoción".