SEB

SEB:s Boprisindikator: Minskad optimism om fastighetspriserna

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2004 11:29 CEST

Svenska hushåll har blivit betydligt mindre optimistiska om utvecklingen på fastighetsmarknaden. SEBs boprisindikator har fallit tillbaka till den lägsta nivån på ett år.

Optimismen är fortfarande ganska stor, men euforin har lagt sig, säger Henrik Mitelman, chefstrateg på SEB Merchant Banking. Det här visar med önskvärd tydlighet att hushållen börjar bli oroade för stigande räntor och dess konsekvenser för fastighetsmarknaden.
10% uppger nu att de har för avsikt att binda räntan på sina lån inom den närmaste tremånadersperioden. Det är tre procentenheter fler än föregående månad.

Överraskande lågt intresse trots att det är en ganska billig försäkring att binda sina lån på ett eller två år, säger Gunilla Nyström, SEB:s Privatekonom.

Vi definierar SEB:s Boprisindikator som skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn föll från 60 till 47 i augusti.

Demoskop genomför varje månad på uppdrag av SEB en rikstäckande opinionsundersökning bland drygt 1000 svenska hushåll om deras syn på prisutvecklingen på villor och bostadsrätter samt deras planer på att ändra räntevillkoren på sina lån.

SEB är en nordeuropeisk finansiell bankgrupp för företag, institutioner och privatpersoner. SEB har 672 bankkontor i Sverige, Tyskland och Baltikum och drygt 4 miljoner kunder, varav 1,5 miljoner internetkunder. Den 31 december 2002 uppgick koncernens balansomslutning till 1 241 miljarder kronor och förvaltat kapital till 742 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 19 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterliga information kontakta:
Henrik Mitelman 08-506 230 18, 070-772 30 18
Gunilla Nyström 08-763 65 81, 070-762 15 34