SEB

SEB störst på fondmarknaden

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 08:51 CET

SEB ökade sin marknadsandel av nyförsäljningen i februari till drygt 24 procent. Det innebär att SEB nu är störst på den svenska fondmarknaden. För årets första två månader är marknadsandelen 14,8 procent eller 4, 8 miljarder kronor.

Positionen som ledande på den svenska fondmarknaden är ingen slump. Bakom framgången ligger ett fokuserat och långsiktigt arbetssätt.

- SEB har idag ett av marknadens bredaste fondutbud som består av såväl egna som externt förvaltade fonder. Vi skapar mervärden genom att fokusera våra kompetenser på ett fåtal förvaltningsinriktningar och använder några av de mest framgångsrika internationella förvaltarna som samarbetspartners för resten. Den strategin skiljer oss från övriga storbanker, säger Cecilia Lager, chef för SEB Fonder.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av framåtblickande.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. Omkring hälften av SEB:s kunder använder koncernens Internettjänster för sina bankaffärer. Den 31 december 2005 uppgick koncernens balansomslutning till 1 890 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 118 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Lager, Chef SEB Fonder, tel; 070 - 666 59 41
Lena Bivner, Informationschef SEB Fonder, tel; 0703 - 93 85 77