Dunkers Kulturhus

SEBASTIAN En fotoutställning om en femtonårings sista tid i livet

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2007 09:51 CEST

31 augusti–4 november 2007 på Dunkers Kulturhus

Våren 2005 arbetade Anna von Brömssen med en bok om sorg. Genom boken kom hon i kontakt med Sebastian Rajakero och hans familj. Sebastian Rajakero var tolv år gammal när han fick tjocktarmscancer. I flera år handlade hans vardag om operationer, cellgifter och kortare perioder av tillfrisknande. När han var femton visste han att han levde på övertid. Natten till annandag påsk 2005, när han var femton och ett halvt, tog han sitt sista andetag.

Frilansfotografen Anna von Brömssen och journalisten Marie Branner följde Sebastian under den sista tiden av hans liv. De starka bilderna vittnar om skilda känsloyttringar, om lycka och lidande, glädje och sorg, hopp och förtvivlan. För Anna von Brömssens del innebar fotoreportaget också att hon välkomnades in i en familj som delade med sig av det svåraste man kan gå igenom, att förlora ett barn. Utställningen och boken är ett resultat av Sebastians egen önskan att bli odödlig.

Stöd för besökarna

När utställningen visas på Dunkers Kulturhus kommer representanter från studieförbundet Sensus som arbetar med livsfrågor och mångfald i centrum, att finnas på plats i utställningen. Syftet är att kunna ta hand om besökarnas frågor och känslor som kan uppstå i mötet med den starka berättelse som finns i utställningen.

Prisad utställning

Reportaget fick Stora Journalistpriset i kategorin Årets berättare 2005, Pressens Bilds Stora Fotopris 2005, Barncancerfondens journalistpris 2005, Publicistklubben Västs stora journalistpris 2005, Den Gyllene Haldan 2006 och Årets bild 2006 i kategorin svenskt bildreportage. Pressens Bilds Stora Fotopris-juryns motivering: "Anna von Brömssen har under flera år visat att hon kan följa människor så nära att verkligheten tränger upp ur bilden. Hon kombinerar bildkänsla och tekniskt kunnande med en stor portion medmänsklighet." I höst tilldelas hon dessutom ett pris av Arbetets museum för sin bildverksamhet med dokumentär inriktning; ”Hon omvandlar svåra sjukdomstillstånd till gripande bildberättelser. En fotografisk insats som fått sin näring i ett brinnande engagemang och en hantverksskicklighet i den dokumentära tradition där verkligheten alltid utgör den bildmässiga resonansbottnen.”

Utställningen har tidigare visats på Galleri Kontrast i Stockholm och Fotomuseet i Sundsvall.

Sebastian - Fotografier av Anna von Brömssen

Pressvisning: torsdag 30 augusti 2007 11.00. Då finns fotografen Anna von Brömssen och journalisten Marie Branner liksom representanter från studieförbundet Sensus på plats.

Vernissage: torsdag 30 augusti 2007 17.00–19.00. Dunkers Kulturhus vernissager är öppna för allmänheten, fri entré.

Utställningsperiod: 31 augusti–4 november 2007

Mer info: Lena Wilhelmsson, utställningsproducent, Dunkers Kulturhus, +46(0)42-10 75 75 alt +46(0)706-48 45 40

Pressbilder: www.dunkerskulturhus.se

Välkommen hälsar