Seco Tools AB

Seco Tools fullföljer förvärv i Indien

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2003 10:50 CEST

Seco Tools offentliggjorde i ett pressmeddelande den 9 juli 1999 förvärvet av 75 procent av aktierna i det indiska företaget Drillco Ltd. i Pune. I syfte att ytterligare förbättra möjligheterna till god försäljningsutveckling i Indien har Seco Tools nu avtalat om förvärv av de återstående 25 procenten av aktierna i bolaget.

Fullföljandet av förvärvet är ett led i koncernens strategi att vara aktivt närvarande på större industriella marknader i världen. Indien är en stor och växande marknad inom området metallbearbetning och ett helägt bolag med egen tillverkning bedöms på sikt stärka Secos position ytterligare inom utvalda industrisektorer.

Med tillgång till Seco Tools kunnande och resurser kompletterat med ett egenutvecklat produktprogram anpassat till den indiska marknaden bedöms möjligheterna vara goda att öka försäljningen under de närmaste åren. Drillco Seco, som är en ledande verktygstillverkare för fordonsindustrin i Indien, omsätter ca 40 MSEK per år och har 170 personer anställda.

Förvärvet av den återstående aktieandelen beräknas inte påverka vinsten per aktie för 2003.

För kompletterande uppgifter var vänlig ring Lars Renström, VD och koncernchef, tel 0223-401 10 eller Tomas Eliasson, CFO, tel 0223-401 20. E-mail kan skickas till investor.relations@secotools.com

Tidigare publicerad ekonomisk information finns tillgänglig under avsnittet "Investor Relations" på Seco Tools hemsida (www.secotools.com)