Sectra AB

Sectra får beställning på flygande kryptosystem

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 09:15 CET

FMV (Försvarets materielverk) har beställt ett kryptosystem från Sectra som ska användas i JAS 39 Gripensystemet. Ordervärdet uppgår till 10 miljoner kronor.

Kryptosystemet uppfyller de allra högsta säkerhetskraven och skräddarsys för att passa i flygplan. Detta system möjliggör snabbare och kostnadseffektivare utveckling och vidareutveckling av JAS 39 Gripenverksamheten.

– Sectra har unik kompetens inom kryptering vilket gör att vi på kort tid kan skräddarsy ett kryptosystem för flygplan från vår breda kryptologiska verktygslåda, säger Jan-Olof Brüer, VD för Sectra Communications. Beställningen förstärker vår position som den ledande kryptoleverantören till det svenska försvaret.

Kryptosystemet i JAS 39 Gripensystemet beräknas vara i luften under 2007.

För ytterligare information kontakta:
Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal och datakommunikation. Kunderna är försvar och myndigheter i Europa och inom NATO med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectras säkerhetsprodukter används av kunder i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Tjeckien och Österrike samt av EUs och NATOs centralorganisationer.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se.