Sectra AB

Sectra levererar system till Stockholms första digitala mammografiklinik: Medicinsk Röntgen erbjuder mammografi till marknadens lägsta stråldos på Läkarhuset Vällingby

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2005 09:11 CEST

Medicinsk Röntgen på Läkarhuset Vällingby digitaliserar mammografiverksamheten och har beställt Sectras mammografisystem, Sectra MicroDose Mammography. Centret är därmed först i Stockholmsregionen med att erbjuda kvinnor digitala mammografiundersökningar till marknadens lägsta stråldos.

Röntgenavdelningen på Läkarhuset Vällingby ingår i den privatdrivna vårdleverantören Medicinsk Röntgen AB. Samtliga röntgenavdelningar inom Medicinsk Röntgen använder sedan tidigare Sectras helhetslösning för hantering av patientinformation (RIS) och röntgenbilder (PACS). Medicinsk Röntgen utför cirka 340 000 röngenundersökningar årligen varav cirka 21 000 är mammografiundersökningar.

– Sectras mammografisystem uppfyller våra höga krav på effektivt arbetsflöde, god ergonomi och hög bildkvalité till lägsta möjliga dos, säger Dr Lars Westman, verksamhetschef vid röntgenavdelningen Läkarhuset Vällingby. Med Sectras mammografisystem, RIS och PACS får vi en helhetslösning där potentialen i delsystemen kan utnyttjas maximalt, fortsätter Dr Lars Westman.

Enligt en nyligen publicerad amerikansk studie* är digitala mammografisystem bättre än filmbaserade system när det gäller att upptäcka bröstcancer hos vissa grupper av kvinnor. Användningen av digital mammografi i Skandinavien är fortfarande låg, men flera sjukhus planerar nu för digital mammografi.

– Beställningen från Medicinsk Röntgen bekräftar att vårt mammografisystem uppfyller den skandinaviska mammografimarknadens krav på säkra och effektiva lösningar, säger Marie Ekström, VD Sectra Skandinavien. Medicinsk Röntgen är ett bra exempel på hur våra helhetslösningar hjälper våra kunder att fortsätta digitalisera sin verksamhet.

Om Sectra MicroDose Mammography
Tidig upptäckt av bröstcancer räddar liv och Sectra har utvecklat ett digitalt mammografisystem, Sectra MicroDose Mammography, som bidrar till att förbättra kvinnors hälsa. Sectra MicroDose Mammography är ett användarvänligt system som stödjer hela arbetsflödet från undersökning till dokumenterad diagnos. I kombination med den lägsta stråldosen på marknaden och god ergonomi bidrar detta till att kvinnorna får en säker, snabb och stressfri undersökning. Sectras mammografisystem används av kunder i Sverige, Tyskland, Irland och Storbritannien. I USA pågår en utvärdering av systemet hos FDA (Food and Drug Administration), vars godkännande kommer att öppna för försäljning i USA.

Om Medicinsk Röntgen
Medicinsk Röntgen är en av landets största privatdrivna röntgenföretag i öppen vård med nio enheter i Stockholm, två i Malmö och en i Västerås. Medicinsk Röntgen ansvarar också för granskning av mammografi-screeningbilder i Malmö och Lund. Huvudkontoret finns i Stockholm. Medicinsk Röntgen ingår i Praktikertjänst, Sveriges största koncern inom privatdriven tandvård, hälso- och sjukvård samt omsorg.

* Studien som hänvisas till är “The Digital Mammographic Imaging Screening Trial”, utförd av the American College of Radiology Imaging Network. För ytterligare information se www.acrin.org/6652_protocol.html.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09

Om Sectra Imtec
Sectra, utsett till ”Medical Imaging Company of the Year 2004” av Frost & Sullivan, är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 35 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver sedan mitten av 80-talet framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom expansiva nischer. Verksamheten omfattar produkter inom medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Sectras huvudkontor ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i åtta länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2004/2005 till 456 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.