Sectra AB

Sectra startar nytt bolag för försäljning av medicinska system i Spanien och Portugal

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 09:03 CEST

IT- och medicinteknikföretaget Sectra startar en nytt helägt dotterbolag med kontor i Madrid, Spanien och Oporto, Portugal. Genom denna etablering utökar Sectra direktförsäljning och service av medicinska system till kunder på den spanska och portugisiska marknaden.

Spanien och Portugal är två av de mest expansiva marknaderna för medicinska IT-system i Europa och många sjukhus i denna region planerar att digitalisera röntgenverksamheten.

- Vårt nya bolag är en strategisk etablering som stärker Sectras position på den europeiska marknaden. Med egen personal på plats har vi större möjlighet att expandera i denna region och hjälpa kunderna att optimera nyttan med digitala röntgensystem, säger Georg Sellman, Vice President Operations på Sectra Imtec AB.

Sectra har kontor i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Storbritannien, Italien, USA, Australien och nu även Spanien samt Portugal. Sectras system och produkter säljs också via partners över hela världen.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 - 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectra Imtec
Sectra, utsett till ”Medical Imaging Company of the Year 2004” av Frost & Sullivan, är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 35 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver sedan mitten av 80-talet framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom expansiva nischer. Verksamheten omfattar produkter inom medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Sectras huvudkontor ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tio länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2004/2005 till 456 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.