Sectra AB

Sectra tar steget in på australiensiska röntgenkliniker

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 09:15 CET

En grupp av sex privata röntgenkliniker i Australien, Goulburn Valley Imaging Group, har investerat i system för hantering och lagring av digitala bilder och patientinformation från IT- och medicinteknikföretaget Sectra. Beställningen är ett genombrott för Sectras direktförsäljning till australiensiska röntgenkliniker.

Digital hantering av röntgenbilder innebär många fördelar och bidrar till en effektivare och bättre vård. Goulburn Valley Imaging Group tillhandhåller tjänster inom röntgenområdet till centralsjukhuset i Shepparton och andra sjukus i regionen. Installationen av Sectras system kommer att förenkla överföringen av bilder mellan de olika sjukhusen och förbättra tillgängligheten av bilder och patientinformation.

- Vi har levererat digitala bildhanteringssystem till ett stort antal mammografikliniker på den australiensiska marknaden och beställningen från Goulburn Valley Imaging Group är ett genombrott i vår strävan att etablera oss även på röntgenkliniker, säger Henk Scholte, VD för Sectra i Australien.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 850 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.