Sectra AB

Sectra tecknar samarbetsavtal med distributör av medicinska IT-system i Italien

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 09:08 CEST

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett samarbetsavtal med det italienska företaget Andra S.p.A. Samarbetet gäller distribution av Sectras system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS) till kunder på den italienska hälso- och sjukvårdsmarknaden

– Andra S.p.A har ett starkt fäste på den italienska marknaden och ett väl utbyggt nätverk av agenter, vilket är mycket viktigt på den italienska marknaden och gör dem till en perfekt partner för oss, säger Torbjörn Kronander VD på Sectra Imtec AB.

Italien har en befolkning på 58 miljoner människor och är därmed en betydande sjukvårdsmarknad. Det finns ett ökande behov av att effektivisera vården på sjukhus runtom i landet och efterfrågan på digitala röntgensystem är stor.

– Sectra har mycket gott rykte världen över, säger Vittorio Pirera, VD på Andra S.p.A. Från och med nu erbjuder vi nya och befintliga kunder Sectras produkter som bygger på kvalité och innovation vilket, i kombination med Sectras starka kundfokus, är ett idealiskt koncept, tillägger Pirera Vittorio.

Andra S.p.A grundades i början av 80-talet och distribuerar via ett nätverk av agenter produkter för radiologi såsom bildplattesystem, film och printrar till hela Italien. Försäljningen via Andra S.p.A kommer att supportas av Sectras egen sälj- och serviceorganisation i Italien.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 - 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 800 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 35 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver sedan mitten av 80-talet framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom expansiva nischer. Verksamheten omfattar produkter inom medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tio länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2004/2005 till 456 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. För mer information besök Sectras hemsida: www.sectra.se